Als je een website hebt, betekent dat niet meteen dat je ook vindbaar en zichtbaar bent in zoekmachines zoals Google. Daar heb je content voor nodig, oftewel teksten, afbeeldingen en video’s die waardevol zijn voor jouw doelgroep. Een website is niet alleen vindbaar op de url, want bijna niemand zoekt hier op via Google. Het is juist de content die ‘antwoord’ geeft op de zoekvraag van jouw bezoekers.

Gevonden worden in Google

Als voorbeeld nemen we even een reisbureau. Als je op zoek bent naar een rondreis door Australië, dan zoek je waarschijnlijk niet op de naam van een reisbureau, maar op de zoekwoorden ‘rondreis door Australië’. De zoekmachines, bijvoorbeeld Google, laten alle relevante pagina’s zien die op jouw zoekvraag antwoord geven. Hierdoor zul je op een landingspagina van een reisbureau komen waar tekst over ‘rondreis door Australië’ staat. Hier zie je dat content king is, omdat deze pagina relevant is voor de bezoeker.

Bezoekers komen dus heel vaak niet binnen op de homepagina van je website maar op een landingspagina. Zorg er dus voor dat je voldoende content op je website hebt, waardoor je vindbaar en zichtbaar wordt in Google. Content is een van de belangrijkste manieren om jouw SEO te optimaliseren. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie, en is een methode om hoger in de organische (onbetaalde) resultaten in Google te komen.

Ga aan de slag met een contentstrategie

Als je bovenstaand hebt gelezen snap je de leus ‘content is king’ nu wel. Maar hoe zit het met jouw content? Wanneer heb je voor het laatst content toegevoegd of bijgewerkt op je website? Ga vandaag nog aan de slag met een goede contentstrategie, zodat ook jouw website zichtbaar en vindbaar wordt in Google en andere zoekmachines. Hoe meer mensen je website weten te vinden, hoe groter de kans dat je website geld gaat opleveren.

Een website is niet alleen een online visitekaartje. Het is vaak het eerste moment dat potentiële klanten kennis maken met jouw bedrijf. Als ze daar dan niet vinden wat ze zoeken, ben je ze kwijt! Dag, omzet… Daarom is het van belang om van jouw website een goede website te maken, met content die waardevol is voor de bezoeker. Je laat zien dat je de expert bent en je geeft ‘gratis’ advies, tips en oplossingen op de zoekvraag van je doelgroep. Hierdoor zal jouw SEO-score worden verhoogd en kom je dus hoger in Google.

Goede content maken

Om goede content te maken is het belangrijk om je kernstrategie te bepalen. Wat is jouw doel met de website? Als je dat in kaart hebt gebracht, kun je bijvoorbeeld blogs gaan schrijven of video’s gaan maken die hierop aansluiten. Vergeet niet om Google Analytics of een andere methode van meten aan je website te koppelen. Dan kun je precies zien welke content wel en welke niet scoort. Dit helpt bij de optimalisatie van je website en de vindbaarheid.

Zorg er daarnaast voor dat je oude content bijwerkt naar de huidige tijd, zodat je geen verouderde informatie aan de bezoeker geeft. Inventariseer de hele website, tot aan de whitepapers en pdf’s aan toe. Op die manier kun je informatie die niet meer relevant is verwijderen en eventuele informatie die mist toevoegen. Zo maak je de website nog waardevoller voor de bezoeker.

En uiteraard houd je rekening met de gebruikerservaring. De bezoeker moet direct weten waar hij wat kan vinden. Je moet hem niet een doolhof insturen, maar hapklare brokken aanbieden. Alleen op die manier zal de bezoeker zich op jouw website thuisvoelen en meerdere pagina’s bezoeken (lager bouncepercentage). Zorg dus dat de menukopjes doen wat ze beloven, gebruik duidelijke call-to-actions en geef de bezoeker af en toe een cadeautje, zoals een downloadbare whitepaper.

Content op jouw website

Laten we snel aan de gang gaan met de content op jouw website, zodat deze binnenkort beter vindbaar en zichtbaar is in Google. Wanneer je doelgroep je online kan vinden, is de kans groot dat je omzet gaat groeien. Een website hoeft niet alleen tijd en geld te kosten, het kan ook voor je werken! Nog niet overtuigd of wil je meer informatie van een expert? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag!

SEO Content is king