Selecteer een pagina

Cornerstone content (of evergreen content, of pilaar content) is zeer belangrijk voor de SEO van je website. Kort samengevat zijn dit artikelen en pagina’s die de hoekstenen van je website vormen. Cornerstone content is een extra lang artikel, waar je veel aandacht aan hebt besteed. Daarnaast link je via jouw andere blogs die over hetzelfde onderwerp gaan naar de cornerstone. Cornerstones zorgen voor een hoge ranking in Google, dus zorg dat het je prioriteit heeft!

Als je veel concurrentie op je zoekwoorden hebt, dan is het lastig om op te vallen in Google. Gelukkig kun je dit wel aanvechten. Uiteraard kan het met AdWords campagnes, maar je kunt zelf organisch ook al veel doen… en wel met cornerstones. Veel bedrijven hebben namelijk geen tijd of geen kennis van deze artikelen. Op dit gebied is er voor jou dus nog veel winst te behalen. In deze blog geven we je een aantal tips en tricks om cornerstones te ontwikkelen en in te zetten voor een hogere ranking op Google.

Wat zijn jouw cornerstones?

We beginnen met het analyseren van je website. Welke artikelen zijn jouw cornerstones? Loop je website zorgvuldig na en kies ongeveer vijf artikelen of pagina’s die jij zeer belangrijk vindt. Content die jouw bezoekers niet over mogen slaan, dat zijn cornerstones. Het is hierbij van belang om kritisch te kijken naar de content:

  • Is het artikel compleet?
  • Heb je aantrekkelijke visuals gebruikt?
  • Heb je gelinkt naar andere blogs/artikelen?
  • Heb je een lang en waardevol artikel geschreven?
  • Straalt het authenticiteit uit?
  • Heb je de keywords gebruikt waarop je wilt worden gevonden?
  • Is het een scanbaar verhaal?

Als je op bovenstaande vragen steeds ‘ja’ kunt beantwoorden, dan heb je jouw cornerstones te pakken. Maar dan ben je er nog niet, want deze ga je vervolgens optimaliseren om daarna in te kunnen zetten in Google.

Wanneer je een website hebt waar je zeer veel artikelen op plaatst, dan zijn vijf cornerstones natuurlijk te weinig. Onze tip is om voor iedere categorie (dus elk onderwerp waarover je schrijft) een cornerstone te kiezen. Deze artikelen dragen namelijk ontzettend veel bij aan jouw SEO-strategie. We weten allemaal dat het een uitdaging is om goed te ranken op onderwerpen die populair zijn, maar een cornerstone kan daar significant aan bijdragen. Wanneer je veel blogt over hetzelfde onderwerp is het verstandig om aan Google uit te leggen welk artikel daarbij het belangrijkst is, welke de cornerstone is. Als je dat niet doet, ben je jouw eigen concurrent in de zoekresultaten. Zonde!

Hoe zet ik cornerstone content in?

Om cornerstones voor je te laten werken, is het van belang dat je de linkstructuur in orde hebt. Bezoekers zouden eigenlijk niet moeten zoeken naar deze belangrijke content. Deze zou je direct moeten presenteren. Alle andere blogs die je hebt geschreven over hetzelfde onderwerp moeten allemaal naar de cornerstone linken, zodat de bezoeker hier makkelijk bij kan komen. Deze manier van interne linkbuilding zal je cornerstone-artikel hoger in Google moeten krijgen en daarmee de website een hogere ranking moeten geven.

Intern linken

De succesfactor van cornerstone content zit ‘m echt in de linkjes, want daarmee geef je de bezoeker nog meer relevante informatie over een bepaald onderwerp. We kennen inmiddels allemaal de missie van Google: alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken. Daarbij laat de zoekmachinegigant zich overigens niet piepelen, dus je kunt niet valsspelen met linkjes die je hebt gekocht of duplicate content of iets in die trant. Speel het spel eerlijk, zorg dat jouw cornerstones van goede kwaliteit zijn. Bloed, zweet en tranen heb je nu eenmaal nodig voor goede en bruikbare hoekstenen.

Tips voor een goede cornerstone

Om inspiratie op te doen voor onderwerpen of invalshoeken, kun je kijken op AnswerThePublic.com. Het enige dat je hoeft te doen is het keyword waar je op wilt worden gevonden in te vullen. De site geeft vervolgens suggesties voor allerlei vragen die in Google over dat onderwerp zijn ingevuld. Vervolgens zet de website ze overzichtelijk in een soort woordenweb die je kunt downloaden.

Als je eenmaal de inspiratie te pakken hebt, kunnen de volgende tips je ook helpen om goede content te schrijven:

  • Gebruik een pakkende titel, inclusief je belangrijkste keyword. We adviseren je om dat zoekwoord als eerste in de titel te gebruiken.
  • Zorg dat de meta description aansluit op je artikel.
  • De inleiding van het artikel moet de lezer verleiden om verder te lezen. Gebruik korte zinnen en zorg dat je de probleemstelling van de bezoeker te pakken hebt, daarmee trigger je hem nog meer!
  • Je kunt gebruikmaken van anchor links, waarmee je verwijst naar een andere plek op dezelfde pagina. Zo zorg je voor een soort inhoudsopgave en hoeft de bezoeker niet te zoeken in je artikel.
  • Maak het deelbaar! Gebruik bijvoorbeeld de plug-in ‘ShareThis’ voor WordPress, met een klik op de link kan de bezoeker je content delen op diverse socialmedia-kanalen.

Dit doen cornerstones voor je website

Als je het goed aanpakt met de cornerstones en bovenstaande tips doorvoert, dan kan dit het volgende voor je website betekenen:

  • Google loves you! Doordat je goede content levert, zal Google je belonen en een hogere ranking geven in de zoekresultaten.
  • Terugkerende bezoekers. Jij bent de autoriteit, want je geeft alle up-to-date informatie over een bepaald onderwerp. Dat wordt door bezoekers gewaardeerd en daardoor zullen ze terugkeren naar je website.
  • Lager bouncepercentage. Doordat je cornerstone content verzadigd is met interne linkjes, zullen bezoekers dieper in je website duiken.
  • Een goed backlinkprofiel. Als je kwalitatief goede content levert, zullen andere websites hier naar linken.
  • Hogere conversie. Door jouw informatieve content laat je zien dat je de expert bent. Je wekt vertrouwen bij potentiële klanten, waardoor de conversie kan worden verhoogd. Indirect uiteraard, want bij cornerstones gaat het niet in eerste instantie om een hogere omzet.

YOAST helpt

Ken je de YOAST plug-in al? Als je een WordPress website hebt, dan heb je er vast weleens van gehoord. Deze tool helpt je om de SEO van je content te verbeteren, maar extra fijn is dat je bij YOAST kunt aangeven of een artikel cornerstone content is of niet. Als je aangeeft dat het hier om een cornerstone gaat, dan helpt de plug-in je met een solide interne linkbuilding.

De premium plug-in gaat zelfs een stapje verder, want die ‘signaleert’ wanneer je een artikel schrijft over een gerelateerd onderwerp en geeft je dan de suggestie voor een interne link. Superhandig! Extra fijn is dat YOAST rekening houdt met het belang van cornerstones. In de plug-in geeft de tool een handig overzicht van al jouw cornerstones, zodat je niet vergeet om deze te verbeteren of aan te vullen. Want: met cornerstone content ben je nooit klaar!

Het is van belang dat je cornerstone-artikelen of -pagina’s van updates voorziet, zodat je Google blijft voeden met waardevolle content. Enkele tips hierbij zijn:

  • Werk de zoekwoorden bij als dat nodig is, de zoekwoordplanner van Google AdWords is hiervoor zeer handig.
  • Gebruik longtail keywords (ook zichtbaar via de zoekwoordplanner).
  • Zorg dat de tekst zoveel mogelijk informatie verschaft over een bepaald onderwerp (gebruik diverse invalshoeken).
  • Gebruik veel H1, H2 en H3 koppen, zodat de tekst scanbaar wordt.
  • Gebruik vetgedrukte woorden, ten behoeve van de scanbaarheid.
  • Gebruik opsommingen (juist, voor de scanbaarheid).
  • Vergeet de foto’s, video’s en/of infographics niet.
  • Zorg dat de informatie volledig up-to-date is.
  • Vergeet niet te linken vanuit de andere blogs over hetzelfde onderwerp!
  • Een cornerstone-artikel telt tussen de drie- en tienduizend woorden… je kunt lekker aan de slag dus.
  • Zorg dat je eindigt met een lekkere uitsmijter en een goede CTA.
  • Deel de content zelf op je socialmedia-profielen.
  • Zorg dat de content direct via de homepage te bereiken is.

JOR.nl gaat samen met jou de strijd aan

Het moge duidelijk zijn: met goede cornerstone content ga je de strijd aan in de organische zoekresultaten in Google. Zorg dat je er aandacht aan besteed, want dan ben je de concurrentie een stap voor! En… mocht je er niet helemaal uitkomen, dan kun je ons natuurlijk altijd een belletje geven. We gaan graag samen met jou de strijd aan voor een hogere ranking.