Een eenduidig antwoord op die vraag geven is eigenlijk onmogelijk, want elk persoon en ieder bedrijf heeft zijn eigen voors en tegens om wel of niet deel te nemen aan Facebook en andere socialmedia-kanalen. Laten we voor het gemak even terug in de tijd gaan: waarom werd jij lid van Facebook? Waarschijnlijk heeft niemand jou gepusht, dus was het vrije wil. Later zag je waarschijnlijk mogelijkheden voor jouw bedrijf en heb je een bedrijfspagina aangemaakt om daarvan te profiteren.
Duidelijk is dat we van tevoren redelijkerwijs konden inschatten dat Facebook gewoon heel veel over je te weten zou komen. Wij van Jor.nl doen in ieder geval niet mee aan #deletefacebook, want het kanaal werkt voor ons. Bovendien is er door Facebook interactie met onze lezers. Snel en gemakkelijk!
De voordelen van Facebook
Persoonlijk vind ik het erg fijn dat ik advertenties zie waarin ik eventueel geïnteresseerd ben. Doordat Facebook zoveel over mij weet, kan het kanaal ‘irritante en niet boeiende’ reclame voor mij eruit filteren. Daarnaast is het ook handig dat ik weet wanneer iemand jarig is en dat ik, hoewel ik veel werk, toch sociaal bezig kan zijn. Uiteraard zijn er privacy-issues, maar laten we eerlijk zijn: dat is op het hele wereldwijde web aan de hand. Niet alleen Facebook, maar ook Google, WhatsApp en Instagram weten ontzettend veel van ons. Wees gewoon voorzichtig met wat je laat zien en wees er bewust van dat als je iets post, je het de wijde wereld instuurt.
Social media en SEO
Door alle negativiteit die Facebook nu over zich heen krijgt, vergeten we bijna wat Facebook ons voor positiefs heeft gebracht en nog steeds brengt. Het is namelijk een ontzettend sterk onderdeel van je SEO-strategie, want social media en SEO hebben diverse overeenkomsten:
- Content is King. Zoals we al in een eerdere blog hebben vermeld is hoogwaardige content van levensbelang. Dit zorgt namelijk voor hoogwaardige bezoekers op jouw website en in dit geval hoogwaardige volgers op jouw socialmedia-kanaal.
- Delen, delen en delen. Linkbuilding tussen relevante websites is een belangrijke SEO-techniek. Dit kun je vergelijken met het delen op social media.
- Autoriteit. Je laat met jouw socialmedia-kanalen zien dat je de expert bent op jouw vakgebied.
- Inbound marketing. Met social media (en SEO) probeer je de doelgroep door middel van hun vertrouwen voor je te winnen, naar je toe te trekken en te laten converteren.
Dit zijn slechts vier overeenkomsten en dus redenen om social media te blijven inzetten voor jouw bedrijf, maar ook de interactiviteit met jouw doelgroep en klanten en de goede eerste indruk die je kunt bewerkstelligen via social media zijn van belang. Wij denken dat het aantal voors ook in deze roerige tijd de nadelen overrulen. En wat vind jij? Ga jij mee in de hype #deletefacebook of kom je liever bij de groep #profiteervanfacebook?