Gebruik geen getallen in je URL

door | aug 14, 2017 | SEO, Wordpress | 0 Reacties

Wist je dat er miljoenen domeinnamen zijn met alleen cijfers in de naam? In de meeste richtlijnen voor SEO wordt afgeraden om getallen in een domeinnaam te gebruiken, waarom zijn er dan toch zoveel personen of bedrijven die deze domeinen registreren? De meeste registraties met alleen cijfers komen uit China, want dat zijn namelijk de enige toelaatbare karakters die ook in hun geschreven taal voorkomen. Het Latijnse alfabet zoals wij dit standaard gebruiken is daar veel minder bekend. Naast gebruik in de domeinnaam, kunnen URL’s met getallen op subpagina’s de vindbaarheid van deze pagina’s verlagen. Hoe dat werkt kun je in dit blog artikel lezen.

Cijfers in een domeinnaam

Laten we eerst even naar de domeinnaam kijken. Daar mogen zowel letters als cijfers in voorkomen. Er wordt hier geen verschil gemaakt tussen hoofdletters of kleine letters (uppercase / lowercase). Verder is het “-“ streepje het enige karakter dat is toegestaan, maar niet aan het begin of meerdere streepjes achter elkaar. Je kunt hier dus getallen gebruiken, al dan niet in combinatie met letters. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je eigen telefoonnummer als domeinnaam registeren, dat lijkt goede marketing toch? Maar wie kent jouw telefoonnummer? Getallenreeksen zijn lastiger te onthouden dan woorden, zoekmachines kunnen hier ook niet veel mee. Dus één of enkele getallen is geen probleem, maar met 123456789.nl kom je niet ver.

Cijfers in een subpagina

Misschien nog belangrijker dan de naamgeving van een domein zijn de titels voor subpagina’s. Dat is het deel achter de eerste “/“. Iedere pagina op een website heeft een unieke titel, waarbij er ditmaal meer mogelijkheden bestaan met karakters. Je kunt nu onderscheid maken tussen hoofdletters en kleine letter, al raden we niet aan om hier gebruik van te maken. Hoewel JOR.nl met drie hoofdletters wordt geschreven, zul je geen https://jor.nl/overJORnl tegenkomen. Je kunt er namelijk niet van uitgaan dat een bezoeker weet of er hoofdletters worden gebruikt in de URL.

Maar nu over getallen in de URL. Stel, je hebt een webshop met 5 artikelen die ieder een eigen pagina hebben. Je maakt de volgende indeling:

https://jor.nl/product1

https://jor.nl/product2

https://jor.nl/product3

https://jor.nl/product4

https://jor.nl/product5

In de eerste plaats kom je in de problemen wanneer je tien of meer producten gaat verkopen, dit zou je met een extra “0” kunnen oplossen. Maar dat is niet het grootste probleem. Wanneer iemand zoekt in Google zullen ze de naam van het product, het merk of een beschrijving intypen. Het zoekalgoritme heeft een aantal punten waarop ze webpagina’s matchen met een zoekopdracht, en de URL maakt hier deel van uit. Vergelijk het met een flat met appartementen. Ieder appartement heeft een nummer, wanneer jij bij iemand op bezoek gaat is het prettig wanneer de naam naast het nummer staat. Dit is niet verplicht maar de juiste deurbel zoeken is een stuk eenvoudiger. Zo werkt het met zoekmachines ook. Door beschrijvende URL’s te bedenken kun je de vindbaarheid in Google verhogen. Als je in bijvoorbeeld WordPress uitgaat van de standaard naamgeving zullen pagina’s minder goed vindbaar zijn online. Zo kan het wel:

https://jor.nl/service-pakket-website-seo

Dit is een combinatie van woorden die de inhoud beschrijven en tegelijkertijd ook gebruik maken van populaire zoektermen. Voor een winkel kun je bijvoorbeeld een dergelijke naamgeving gebruiken:

https://jor.nl/merk-product-type of meer concreet https://jor.nl/apple-iphone-12/

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? Lees dan verder op deze pagina.

Mag je dan helemaal geen getallen gebruiken voor SEO?

Je mag gerust getallen gebruiken, zolang je maar niet vergeet dat alle belangrijke keywords ook in de complete URL voorkomen. Hier is een eenvoudig voorbeeld:

https://jor.nl/7 : De kans dat iemand zoekt op het getal “7” en dat jouw pagina tevoorschijn komt is erg klein.

https://jor.nl/7seotipsvoorbeginners : Wanneer iemand zoekt naar SEO tips voor beginners is dit een uitstekende URL. het aantal is daarbij niet relevant voor de zoekmachine, alleen voor de inhoud van het artikel.

Hoe kun je de Page ID aanpassen?

In WordPress kun je naar Instellingen > Permalinks gaan en Berichtnaam aanvinken. Daar kun je handmatig een URL titel ingeven. Dit hoeft overigens niet de titel van de pagina of het artikel te zijn, concentreer je op de voornaamste zoektermen waar je op gevonden wilt worden met relevantie voor de pagina. Wanneer jouw website al langere tijd online staat en de pagina’s met getallen in de Page ID in de URL goed scoren moet je deze niet aanpassen. Het is dan beter om redirects te maken bij het aanpassen van de URL structuur. Hoe dat werkt kun je op deze pagina lezen.

Permalinks

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SEO Gebruik geen getallen in je URL