Selecteer een pagina
Wist je dat Google elk jaar zo’n 500 keer zijn algoritme update? Vaak gaat het om kleine aanpassingen, maar sommige updates hebben serieuze impact op de organische zoekresultaten en dus jouw positie in Google. Vooral de Panda en de Hummingbird update hebben belangrijke veranderingen doorgevoerd. We nemen je in deze blog mee in de invloedrijkste updates van Google, zodat je wellicht jouw positie in deze zoekmachinegigant kunt verbeteren.

Google Panda

Februari 2011 gaat de geschiedenisboeken in als de grote Google Panda update. Het doel van deze update was om websites met een lage kwaliteit uit de weg te ruimen en voorrang te geven aan kwalitatief goede content. In de beginperiode werd de Panda update maandelijks gedraaid en als jouw slechte content werd gezien, dan kon je alles gaan herstellen en hopen dat Panda je nogmaals een kans wilde geven bij de volgende ronde.

Het separaat draaien van de update maakte veel slachtoffers: maar liefst 12% van de zoekresultaten veranderde van positie. Daarom werd in 2013 Panda in het normale algoritme meegenomen. In datzelfde jaar kondigde Google aan dat kleinere bedrijven een mildere Panda zouden ontmoeten, zodat die niet meteen op pagina 30 zouden eindigen na de confrontatie met Panda.

Google Penguin

Google Penguin werd in 2012 voor het eerst voorgesteld aan het grote online publiek. Een algoritme dat keek (en kijkt) naar de kwaliteit van alle verwijzende links en de linkspam wilde tegengaan. Door gebruik te maken van machine learning, probeert Google continu patronen te ontdekken en de nep varianten van links te ontmaskeren. De zoekmachinegigant maakte met Penguin een einde aan linkuitwisselingsprogramma’s, spam anchorteksten, advertenties met follow links en links van slechte kwaliteit. Als Google je snapte, werd je direct gestraft met een lagere ranking.

Penguin heeft behoorlijke fluctuaties in de zoekresultaten laten zien sinds Google deze heeft losgelaten in de online wereld. Inmiddels is de update realtime, wat betekent dat de Googlebot bij iedere crawl en herindexatie opnieuw het Penguin-algoritme meeneemt. Bovendien is het onderdeel van het core-algoritme. Links die niet op de juiste manier zijn verworven of links die van lage kwaliteit zijn, hebben dus continu negatieve gevolgen voor je website. Als Penguin dit bij je heeft gevonden, zal het organische verkeer flink afgenomen zijn en heb je je ooit zo mooie positie verloren. De oplossing? Blijf je linkprofiel monitoren en zorg voor een goed en natuurlijk linkprofiel, want dan zal Penguin je met rust laten.

Google EMD

Eind september 2012 werd de Google EMD (Exact Match Domain) uitgerold. Deze update maakte een einde aan de zoekresultaten die onterecht hoog in de ranking stonden doordat de domeinnaam van de website hetzelfde was als de zoekterm. Deze manier van hoger in Google komen werd door vele websites misbruikt, door domeinnamen te registreren in de vorm van veel ingevoerde zoektermen. Denk aan ‘hypotheekafsluiten.nl’ of ‘autoverkopen.nl’. Deze websites werden veelal gebruikt om de bezoeker stiekem naar een andere website door te sluizen.

Door de EMD update werd en wordt de waarde van een exacte match van een domeinnaam en zoekwoord minder belangrijk gevonden. Zo hebben websites zonder EMD, maar wel met kwalitatief goede content meer kans om hoog in Google te eindigen.

Google Hummingbird

Google vierde in 2013 haar vijftiende verjaardag. Om dat te vieren werd op 26 september de Hummingbird update gelanceerd, waarmee Google langere en complexere zoekopdrachten beter leerde begrijpen. Deze update kun je meer zien als een vernieuwing van het bestaande algoritme toentertijd. De zoekmachinegigant noemde het zelf een nieuwe motor in een bestaande auto.

Hummingbird zorgde ervoor dat de menselijke vragen beter werden begrepen en dat er dus ook betere zoekresultaten omhoog kwamen. Ook de lokale indicatoren, zoals IP-adres en gebruikersgegevens, werden gebruikt om waardevollere antwoorden te kunnen geven. Als je bijvoorbeeld de zoekvraag ‘Chinees restaurant’ intikte, kreeg je automatisch het Chinese restaurant bij jou in de buurt.

Met Hummingbird begon Google echt waarde te hechten aan websites met kwalitatief goede content. Teksten die ook goede synoniemen en relevante termen bevatten ten aanzien van het hoofdonderwerp, werden hoger geïndexeerd.

Google Pigeon

De Google Pigeon is in 2014 uitgevlogen en had als doel lokale zoekopdrachten te verbeteren. Het verwerken van geografische afstanden is hierdoor verbeterd, zodat ook bedrijven in bepaalde wijken goed te vinden zijn in de reguliere zoekopdrachten en in Google Maps. Dit hielp lokale recensiewebsites hoger in Google. Sinds deze update is het  belangrijk om alle gegevens die te maken hebben met de fysieke locatie van je bedrijf goed in je website te verwerken.

Google Mobile Friendly

De update die het internet op zijn grondvesten deed schudden was de Google Mobile Friendly algoritme-update in 2015. Deze zou impact hebben op websites die niet mobielvriendelijk zijn, want die zouden onderaan de zoekresultaten eindigen. De mobielvriendelijke websites kregen voorrang en dit is allemaal maar zwaarder gaan wegen voor Google. Uiteraard is de mobielvriendelijkheid van de website slechts één ranking factor, andere SEO-factoren (zoals goede content en snelle laadtijd) bleven belangrijk.

Echter, websites die niet ‘luisterden’ naar de update van Google, verloren hun positie.

Google wilde met deze update dat elke website toegankelijk zou zijn op mobiele apparaten, omdat het gebruik van smartphones en tablets een flinke stijgende lijn liet zien. Inmiddels hebben we het keerpunt bereikt en wordt er, zoals Google voorspelde, meer via mobiele apparaten gegoogeld dan via de vaste computer.

Google Possum

Eind 2016 gooide Google een nieuwe prominente update de wereld in: Possum. Het lijkt er op dat deze update voor verminderde zichtbaarheid van de lokale zoekresultaten zorgt, een soort anti-spam update gericht op de lokale zoekresultaten. Voorheen kon je nog in de lokale 3-pack komen als men dicht bij jouw bedrijf op jouw diensten zocht. Dit kon door slimme zoekwoorden en aanpassingen in de Google Mijn Bedrijf-pagina. Sinds de Possum update filtert Google deze ‘spam’-resultaten een stuk beter.

Bedrijven die meerdere vestigingen bij elkaar in de buurt hadden, maar wel andere gegevens (telefoonnummer, website en KvK-nummer), werden niet meer onder elkaar aangeduid in de lokale 3-pack. Slechts één resultaat komt daarvoor in aanmerking. Afhankelijk van de zoekwoorden laat Google het resultaat zien. De locatie is door deze update minder belangrijk geworden dan het servicegebied van organisaties.

Goed naar Google luisteren

Bovenstaande updates zijn niet alle updates die Google de afgelopen jaren heeft doorgevoerd, maar wel de belangrijkste. Deze hadden en hebben nog steeds effect op de ranking van jouw website binnen de zoekmachinegigant. Het is belangrijk dat je deze updates kent en daarom snapt waarom je website bijvoorbeeld gezakt is in de zoekresultaten. Als je begrijpt waarom dit gebeurt, kun je er namelijk ook iets aan veranderen! Luister goed naar Google en volg haar wensen (al dan niet eisen) op, zodat ook jouw website goed vindbaar is en blijft. Om nog meer over de updates van Google te weten te komen, verwijzen we je graag naar deze website.

In deze blog verwijzen we je een aantal keer naar een eerder geplaatste blog, zodat je direct kunt lezen wat je eventueel kunt doen als je bijvoorbeeld een slecht linkprofiel hebt of als je website nog steeds niet mobielvriendelijk is. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website, zodat je hoger in Google komt? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!