Als je een website hebt is het niet vanzelfsprekend dat je ook bezoekers krijgt. Als je geen websiteverkeer hebt, worden er ook geen formulieren ingevuld en zal er geen conversie uit jouw website komen. Veel ondernemers gebruiken hun website ook alleen als online visitekaartje. Daar is op zich niets mis mee, maar het is wel een gemiste kans! De website kost je alleen maar geld, terwijl het je ook omzet kan opleveren. De eerste stap hiervoor is bezoekers naar jouw website te trekken. Dit heet ook wel ‘traffic genereren’. In dit artikel geven we je tien tips om de traffic te verhogen.
Tip 1: Blog erop los!
‘Content is king’. Content is een van de oudste SEO-tactieken om meer bezoekers naar een website te trekken. Wanneer je blogt, zorg dan dat de onderwerpen die je gebruikt met jouw bedrijf te maken hebben. Zo kun je laten zien dat jij de expert bent. Let op: je schrijft geen commerciële tekst, maar een waardevolle blog met informatie voor bezoekers. Richt je hierbij vooral op de longtail keywords. Hoe je dat het beste kunt toepassen, lees je in onze blog: ‘Waar ligt jouw focus’.
Tip 2: Delen
De artikelen die je schrijft hebben draagvlak nodig. Hoe meer mensen ze zien, hoe groter de kans dat potentiële klanten de blog te zien krijgen en op jouw website terechtkomen. Delen kan heel goed op diverse socialmedia-kanalen, zoals Facebook, LinkedIn en Instagram.
Tip 3: Meta’s
Zorg ervoor dat jouw meta’s (meta title en description) kloppen. Elke pagina en elk bericht geef je een goede meta mee, want deze ziet de potentiële bezoeker als eerste in zijn zoekresultaten. Als die meta’s compatibel zijn met zijn zoekvraag, dan scoor je een nieuwe bezoeker!
Tip 4: Betaald verkeer
Door middel van Facebook advertising en AdWords campagnes, kun je traffic genereren. Je betaalt hier een X-bedrag voor (je vult dit zelf in) en als je het slim aanpakt, zul je binnen de kortste keren een boost krijgen in het aantal bezoekers. Wanneer een aantal bezoekers daadwerkelijk klant wordt, kun je de kosten en baten van je advertising naast elkaar zetten. Is het de moeite waard? Ga dan door!
Tip 5: Verstuur een nieuwsbrief
Uit eigen ervaring weten we dat een nieuwsbrief een piek geeft in het aantal bezoekers op de website. Een nieuwsbrief prikkelt de nieuwsgierigheid, waardoor mensen doorklikken naar jouw website. Heb je nog geen mailinglijst? Start die vandaag nog op, benader oude klanten of geef iets weg, waardoor mensen zich gaan aanmelden op de nieuwsbrief.
Tip 6: Gastbloggen
Door het plaatsen van gastblogs op relevante sites straal je autoriteit uit. Het genereert extra bezoekers naar jouw website, doordat er een link naar jouw website bij het artikel staat. Bovendien verbeter je hiermee de ranking van jouw website in Google. Dit is een natuurlijke manier van linkbuilding.
Tip 7: Videomarketing
Door relevante video’s op YouTube te plaatsen, zorg je voor extra zichtbaarheid van jouw merk, dienst of bedrijf. Als het aanslaat, zullen de kijkers naar jouw website komen.
Tip 8: Gebruik een digitale handtekening
In elke mail die je stuurt zet je een link naar jouw website. Op die manier geef je de (potentiële) klant hapklare brokken en hoeven ze niet naar jouw website te zoeken. Door een simpele klik zien ze meer informatie, de aanbiedingen of de relevante blogs.
Tip 9: Gebruik landingspagina’s
Door een zoekwoordenonderzoek te doen weet je op welke woorden je gevonden wilt worden en op welke woorden potentiële bezoekers daadwerkelijk zoeken! Deze informatie is natuurlijk heel waardevol, want nu weet je hoe je nieuwe bezoekers kunt scoren. Maak een aantal duidelijke landingspagina’s en optimaliseer deze met de zoekwoorden die uit het onderzoek rollen. Uiteraard moest de SEO in de basis wel op orde zijn. Zorg er dus onder andere voor dat de landingspagina snel laadt, dat je gebruikmaakt van H1-tags, dat de alt-tags en meta’s zijn ingevuld en dat je interne links gebruikt.
Tip 10: Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf
Nog steeds zien we veel bedrijfjes die deze GRATIS kans laten liggen. Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf? Start vandaag nog! Volg de link: https://www.google.com/business/, log in en activeer jouw vermelding. Het biedt de kans om opvallend aan de rechterkant van de resultatenpagina te worden getoond en het helpt mobiele zoekers om sneller contact met je op te nemen!
Ga vandaag nog aan de slag met de vindbaarheid van jouw website door onze tien tips door te voeren. Heb je hulp nodig met jouw website-optimalisatie?