Selecteer een pagina

Bij JOR.nl horen we het continu: ‘Ik wil hoger in Google komen’. Logisch, wie wil dat niet. Maar om daadwerkelijk bij deze zoekgigant te scoren, moet je wel aan de slag. En niet voor even. Google’s algoritme verandert continu, waardoor je dus continu mee dient te veranderen en verbeteringen aan je website zal moeten doorvoeren. In deze blog geven we je een aantal tips hoe je daadwerkelijk hoger in Google komt.

Als ondernemer wil je natuurlijk online goed worden gevonden. Daar zitten immers jouw potentiële klanten en die vijver van nieuwe klanten is in principe oneindig. Maar de zin ‘Ik wil hoger in Google komen’ is niet specifiek genoeg. Ga bij jezelf na op welke zoekwoorden jouw bedrijf vindbaar moet worden. Heb je bijvoorbeeld een schildersbedrijf dat gespecialiseerd is in ‘binnen schilderen in Amsterdam’, gebruik dan ook die woorden. Je hebt er niets (of minder) aan als je wordt gevonden op de zoekwoorden ‘schutting beitsen Rotterdam’ bijvoorbeeld.

Longtail keywords en zoekwoordenonderzoek

Probeer je dus te focussen op de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden. Deze woorden gebruik je vervolgens op jouw website, op social media en alle andere online uitingen. De basis ligt bij de website en daar kun je goed starten met longtail keywords. Steeds meer mensen zoeken namelijk in zinnen en niet in woorden op Google. We blijven even bij het voorbeeld van het schildersbedrijf. Probeer in jouw content zinnen te formuleren, zoals ‘specialist in binnenmuren schilderen van huizen in Amsterdam’. Wees specifiek en voeg alternatieven voor die zin in je webteksten toe.

Voordat je begint met het toevoegen van random longtail zoekwoorden op je website, is het verstandig om eerst een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen.

Op veel woorden zul je al heel goed worden gevonden in Google, bijvoorbeeld ‘schilder Amsterdam’. Het doel is om nog beter op deze woorden te worden gevonden, inclusief de keywords die betrekking hebben op binnenschilderwerk.
Welke woorden dit specifiek zijn voor jouw site kun je zien in het gratis programma Google Search Console.

Zoekwoorden on page

Op de zoekwoorden waarop je een lage score hebt (dit kun je zien in het Google Search Console) wil je een verbeterslag maken. Dit kun je op twee manieren bewerkstelligen: on en off page. Wij adviseren de focus te leggen bij on page, omdat Google het zeer belangrijk vindt dat jouw website waardevolle en goede informatie aan de bezoekers laat zien. Daarnaast moet je off page zeker niet vergeten, maar daarover later meer in deze blog (zie opsommingslijst).

Een zoekwoordenonderzoek laat je ook zien of het wel nut heeft om gevonden te willen worden op de zoekwoorden die je zelf wilt. Is het wel verstandig om ‘binnen schilderen’ toe te voegen? In het Google Trends kun je in een oogwenk zien of deze keywords überhaupt wel scoren in Google. Misschien wordt er wel helemaal niet vaak op die zoekwoorden gezocht. Als dat zo is, kun je kijken welke alternatieve woorden betere cijfers laten zien en die vervolgens inzetten op je website. Kies in Google Trends voor ‘vergelijking toevoegen‘ en je komt er achter welk zoekwoord het beste scoort.

Over het algemeen hebben longtail keywords betere conversie (bijvoorbeeld het doen van een aanvraag) dan enkele zoekwoorden. Kortom; een zoekwoordenonderzoek kan gewoon niet ontbreken als je hoger in Google wilt komen.

Content is en blijft king

Zodra je het zoekwoorden onderzoek hebt afgerond en je een lijst met (longtail) zoekwoorden hebt geformuleerd, kun je echt aan de slag gaan. Al eerder schreven we in een andere blog: content = king. Die formule moet je altijd in je hoofd hebben als je jouw website gaat optimaliseren. Iedereen kan namelijk content toevoegen, maar niet iedereen kan kwalitatief goede content schrijven. Dit laatste is juist zeer belangrijk. Al enige tijd is Google bezig om websites met informatie die niet relevant is een lagere SEO-score te geven, oftewel je wordt online minder goed vindbaar.

Zorg dus dat jouw pagina’s met informatie over jouw bedrijf, de blogs en andere content relevant zijn en waardevol voor je bezoekers. Zodra iemand via Google op jouw website komt met de zoekwoorden ‘binnenschilder Amsterdam’, dient deze meteen op een pagina te komen die informatie geeft over de diensten die je aanbiedt als binnenschilder in de regio Amsterdam. Wanneer een bezoeker binnenkomt op een pagina met algemene informatie, zal deze minder snel geneigd zijn door te klikken naar een relevante pagina. Dat betekent dus ook meteen dat deze bezoeker minder snel zal converteren. Zonde! Gelukkig kun je dit heel goed voorkomen door goede longtail keywords aan de pagina te hangen en goede, waardevolle content op die pagina te plaatsen.

Landingspagina’s

Als aanvulling op ‘content is king’ geven we je ook de tip om per pagina één onderwerp te behandelen. Door nuttige, hoogwaardige en relevantie informatie per pagina te behandelen, raken bezoekers, en dus ook Google, niet in de war. Hierbij kun je wel gebruikmaken van een thema. Denk bijvoorbeeld aan ‘binnen schilderwerken Amsterdam’, daar kun je heel goed de variaties ‘kozijnen schilderen Amsterdam’ of ‘binnenmuren witten Amsterdam’ aan koppelen. Op die manier vergroot je het bereik én de invloed die de content uitoefent op de rankings van Google alleen maar meer.

Een landingspagina zet je ook in voor bijvoorbeeld AdWords-campagnes of bij een Facebook-post. Op deze pagina kan men namelijk meer (relevante) informatie vinden over het onderwerp. Een belangrijke tip is om de landingspagina mooi overzichtelijk te houden. Je kunt natuurlijk ellenlange teksten schrijven over ‘schilder in Amsterdam’, maar als je dat niet interessant en scannable maakt, is de bezoeker zo weer weg. Dat is slecht voor je bouncerate. Gebruik daarom bijvoorbeeld bulletpoints, goede foto’s, duidelijke call-to-action buttons en hier en daar een video of infographic. Dit zorgt ervoor dat de pagina overzichtelijk blijft en men beter kan scannen. Dit zorgt voor conversie!

Backlinks

Extra voordeel van relevante content is dat andere websites eerder naar jouw pagina’s gaan verwijzen. Heb je bijvoorbeeld een interessante blog geschreven over welke verf wel en niet werkt op binnenmuren en daar ook nog eens een video bij geplaatst, dan is de kans groot dat andere schildersbedrijven of zelfs grotere bouwmarkten daar naar gaan linken. Dit zijn zogeheten backlinks en Google smult daarvan! 

Backlinks zijn nog steeds zeer belangrijk voor de ranking binnen Google. Je bent waarschijnlijk online wel een keer tegen een backlink-verkoper aangelopen. Hier kun je heel gemakkelijk tientallen backlinks kopen. Ideaal! Of toch niet… Google is niet op z’n achterhoofd gevallen en ziet echt wel (vroeg of laat) of jij op een natuurlijke wijze een backlinkprofiel hebt opgezet of dat je het op een verkeerde manier hebt gedaan. Hoe je het ook went of keert, je kunt Google niet of nauwelijks manipuleren. Bovendien, betaalde backlinks zijn lang niet zo waardevol als de natuurlijke variant. Het kopen van backlinks is dan ook in strijd met de Google Richtlijnen voor webmasters. Niet zo gek, als je je bedenkt dat de zoekgigant haar gebruikers een zo’n goed mogelijke gebruikerservaring wil geven. Dat kan alleen met websites die antwoord geven op de zoekvragen.

Wikipedia is een goed voorbeeld van een natuurlijke autoriteit. Deze website heeft bijna 150 miljoen backlinks en heeft die echt niet gekocht, men heeft zelf links naar Wikipedia geplaatst! Dit laat zien dat Wikipedia een zeer belangrijke website is. Nu is 150 miljoen natuurlijk wel erg veel. De kwantiteit van de links is ook niet meer zo belangrijk als de kwaliteit (relevantie) van de links.

Het algoritme beïnvloeden

Om het algoritme van Google te kunnen beïnvloeden, moet je dus hard aan de bak. Er wordt geschat dat de zoekgigant zo’n 200 factoren met 1000 subfactoren gebruikt. Gelukkig hoef je die niet allemaal aan te pakken, maar de belangrijkste zetten we hieronder in een overzichtelijke opsomming (zowel on als off page) op een rijtje:

  • Content. We kunnen het niet vaak genoeg benoemen: content = king. Zorg dat je goed geschreven en leesbare content hebt, maak deze rijker door afbeeldingen en video’s toe te voegen en zorg dat je vernieuwend en actueel bent.
  • Antwoord geven op zoekopdrachten. In je content kun je al antwoord geven op zoekopdrachten. Bijvoorbeeld zoals bij deze blog: ‘Zo kom je hoger in Google’. Dit is antwoord op de veel geplaatste zoekvraag: ‘Hoe kom ik hoger in Google?’.
  • Geef Google bots toegang tot jouw website. Bij sommige websites dien je een vinkje uit te zetten, zodat Google bots jouw website kunnen crawlen. Als deze op ‘aan’ staat, kan Google je niet of nauwelijks vinden.
  • Mobile first. We gaan steeds meer naar websites die vooral goed toegankelijk zijn op mobiele apparaten. Dat wordt in sneltreinvaart de trend. Dus zorg dat jouw website heel goed responsive is!
  • Uiteraard heb je al een SSL-certificaat, maar mocht je die nog niet hebben… Regel het vandaag nog. Https heeft de voorkeur bij Google (en geeft zelfs een lagere SEO-score aan http-sites).
  • Duplicate content. Vooral webshops gebruiken veel duplicate content. Zorg dat Google weet welke content hij wel en niet mag gebruiken en welke de hoofdelementen zijn.
  • Snelle laadtijd. Zorg dat jouw website snel laadt en dan is acht seconden tegenwoordig echt niet ‘snel’ meer. Met de tool Pagespeed Insights van Google kun je dit goed meten en krijg je tips hoe je de snelheid kunt verbeteren.
  • Keywords in url’s, title tag en meta-descriptions. Gebruik de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek ook in je afzonderlijke url’s, title tag en meta-descriptions.
  • Linkbuilding. Iedereen kan tegenwoordig aan linkbuilding doen, je kunt het zelfs ‘kopen’. Maar zorg dat je op de juiste en eerlijke manier aan linkbuilding doet, want Google is niet gek. Tips vind je in onze blog over linkbuilding.

Betaald hoger in Google

Uiteraard kun je naast bovenstaande tips ook betaald hoger in Google komen, namelijk met AdWords. Maar vergis je niet, AdWords is een complex advertentieplatform. Als je er niet veel verstand van hebt, kan het zijn dat het je meer geld kost dan oplevert. Uiteraard wil je het maximale rendement uit je AdWords halen, daarom kan ook hier een gedegen zoekwoordenonderzoek niet ontbreken.

Via AdWords maak je advertenties waarbij je diverse zoekwoorden gebruikt. Om nog even terug te komen op de schilder: we gebruiken bijvoorbeeld ‘binnen schilderen Amsterdam’ in onze advertenties. Door diverse advertenties te maken en net iets anders de zoekwoorden te gebruiken (bijvoorbeeld ‘kozijnen schilderen Amsterdam’) kun je zien uit welke advertentie je de meeste conversies haalt. Op die manier kun je de andere advertenties optimaliseren en nog meer uit je AdWords-campagne halen. Toch is het niet zo eenvoudig als 1, 2, 3. Want je moet ook rekening houden met de ‘kosten per klik’, een goede landingspagina en nog een aantal belangrijke punten. Maar als je er kaas van hebt gegeten, kun je daadwerkelijk geld verdienen met je AdWords-campagnes.

Je zou denken: ‘waar wacht ik nog op’! Maar het nadeel van AdWords is dat het geen invloed heeft op de niet-betaalde ranking in Google. Je betaalt namelijk om hoog in Google te staan en dat werkt zolang je dus betaalt. Wel kun je jouw website een flinke boost geven, mits je de bezoekers de juiste content aanbiedt. Dus hoe je het ook went of keert, de ranking valt of staat bij goede content!

Geduld is een schone zaak

Als je bovenstaande tips op je website doorvoert en daarnaast goed aan de slag gaat met social media, zul je snel merken dat je hoger in Google komt. Maar… wees ook geduldig. Geduld is een schone zaak en dat is bij Google niet anders. Je bent niet de enige die hoger in Google wilt en naast jou zijn er nog duizenden websites die ongeveer hetzelfde aanbieden en door de bots moeten worden gecrawld. Tijd is een belangrijke factor, hoe lang jouw website al online is en hoe oud jouw linkjes zijn. Hoe ouder, hoe beter, want daarmee wek je het vertrouwen van Google. Mits je je natuurlijk aan de spelregels houdt!

Wil je nog meer informatie over hoe je hoger in Google komt of wil je dat wij je helpen bij het optimaliseren van jouw website? Je weet ons te vinden, we helpen je graag!