Met alle aandacht voor externe links, verdwijnt de aandacht voor interne links vaak naar de achtergrond. Toch is dat niet verstandig, want de interne linkstructuur op een website heeft wel degelijk invloed op de ranking van jouw pagina. Wat interne links zijn, en waar je rekening mee moet houden bij het instellen van de juiste link structuur kun je in dit artikel lezen.
Wat zijn interne links?
Een interne link gaat van een pagina op een specifiek domein naar een andere pagina op datzelfde domein. Het stelt bezoekers in staat om snel naar de juiste pagina te navigeren, je kunt er structuur mee aanbrengen op jouw website én het kan de ranking van een pagina verbeteren.
Interne links voor SEO
Jouw website wordt regelmatig door “webcrawlers” doorlopen op zoek naar alle informatie die er op de website te vinden is. Zo kunnen ze op basis van content de positie bepalen bij de vele zoekopdrachten die worden uitgevoerd in zoekmachines zoals Google en Bing. Naast de opmaak van de hoofdpagina is het ook van belang om een link structuur in jouw website op te nemen zodat de webcrawlers ook de achterliggende pagina’s kunnen indexeren. Bij veel websites zijn deze links onzichtbaar voor deze digitale spinnetjes waardoor de ranking van de site als geheel veel lager is dan je zou verwachten.
Tip: Controleer of er “gebroken” links op jouw site aanwezig zijn door het gebruik van Broken Link Checker plugin voor WordPress.
Hoe bepaal je de beste interne linkstructuur?
Een piramide structuur is de beste manier om een website in te richten. De weg van hoofdpagina naar de belangrijkste pagina’s zal daarbij zo kort mogelijk moeten zijn. De zogeheten ‘linkjuice’ zal als het ware door de complete website vloeien waardoor de achterliggende pagina’s een hogere SEO waarde krijgen. Heel eenvoudig moet je denken aan hoofdpagina-subcategorie-resultaat, net zoals je bij Bol.com of Amazon.com navigeert. De “anchor text” is de tekstlink die de bezoeker klikt, in de link naam staat bij voorkeur ook een beschrijvende term waar de zoekmachine naar kijkt.
Tip: Breng een piramide structuur aan in jouw website met een logische indeling, dat is duidelijk voor bezoekers en goed voor SEO.
Beste,
wij werken met een EMD Domein. Keyword is “alles in 1 vergelijken”.
Is het verstandig om vanaf elke interne pagina met deze anchor terug te linken naar de hoofdpagina of kun je de anchorteksten beter variëren?
Hoi, ik zou dit niet teveel doen. Uiteindelijk moet het ‘natuurlijk’ overkomen.
Dus wanneer het keyword op een natuurlijke manier op jullie pagina’s en blog artikelen voorkomt link je 1 x per (relevante) pagina naar de homepage terug.
Hier kun je er meer over lezen:https://moz.com/learn/seo/anchor-text
Beetje naar beneden scrollen tot: Anchor text keyword density
Succes!
Super handige tips Jordi, dankjewel!