Selecteer een pagina

Zoekmachines bestaan al zolang als er websites bestaan, Google was niet de eerste zoekmachine, maar werd wel snel de populairste. Dit kwam vooral door hun superieure algoritme om websites te indexeren en te koppelen aan relevante zoekopdrachten. En daar maken website beheerders uiteraard gebruik van. Door het algoritme te manipuleren kun je hoger scoren in Google, en wanneer ze dit opmerken zullen de algoritmes aangepast worden. Zo ontstaat er een kat en muis spel dat nooit lijkt te eindigen. Een SEO specialist zal zich aan de spelregels houden om een lange termijn effect te garanderen. Dat is het verschil tussen Black Hat SEO en White Hat SEO.

SEO Specialist

Een truc is een vorm van misleiding. Als een goochelaar een truc laat zien is dat leuk, wanneer een zakkenroller dezelfde truc uitvoert en er met jouw portemonnee vandoor gaat is dat niet meer zo leuk. Google heeft honderden factoren waar de positie in de zoekresultaten op gebaseerd wordt. Een SEO specialist houdt zich aan deze richtlijnen waarmee de positie van een website zal stijgen. Wanneer je dit proces wilt versnellen kun je gebruik maken van trucs, maar zodra zoekmachines als Google of Bing dit ontdekken wordt het “lek” gedicht, en de website wordt afgestraft. Dit kan zelfs betekenen dat een website compleet niet meer in de zoekresultaten te vinden is. Een SEO specialist zal zijn of haar uiterste best doen om de ranking te verhogen, en die positie ook te waarborgen.

White Hat SEO en Black Hat SEO

Wanneer de online marketing expert zich netjes aan de richtlijnen houdt noemen we dat White Hat SEO. Denk hierbij aan het gebruik van zichtbare keywords in de tekst. Er zijn ook slimme website beheerders die populaire keywords onzichtbaar op de pagina plaatsen door bijvoorbeeld woorden wit te maken op een witte achtergrond. De bezoekers ziet de woorden niet staan, de webcrawlers zien het wel. Daarom controleren zoekmachine algoritmen tegenwoordig ook op kleurgebruik. Wanneer een website dit soort Black Hat SEO toepast zullen ze juist lager scoren, en in sommige gevallen helemaal niet meer verschijnen in de zoekresultaten.

Het is een Kat en Muis spel tussen website beheerders en zoekmachines. Pas op dat jij niet het slachtoffer wordt en in de buik van de kat belandt!

Meer weten over “eerlijke” SEO voor jouw website? Neem dan contact op voor meer informatie.

SEO Kat en Muis spel