Door slim gebruik te maken van woorden die bij jouw bedrijf passen, kun je beter vindbaar
worden met jouw website in Google. Maar ligt jouw focus nog steeds bij enkele keywords of
krijgen long tail keywords jouw aandacht? Maar liefst 70% van de online zoekopdrachten bestaat uit minimaal drie zoekwoorden, dus het zou zonde zijn als je deze trend links laat
liggen!
Yoast-tool
De meeste website-gebruikers zijn inmiddels wel bekend met de SEO-tool Yoast. Dit is een hulpmiddel dat jou helpt bij het optimaliseren van jouw webteksten op keywords.
Superhandig, maar het gebeurt nog te vaak dat er slechts één enkele keyword wordt ingevoerd. Daar blijven kansen liggen, want door gebruik van longtail keywords krijg je juist een veel hogere ranking. Dus leg jouw focus niet alleen op één woord!
Zodra er veel bezoekers op jouw site komen, weet Google dat jouw site relevant is voor de zoekopdrachten van deze bezoekers. Hoe hoger dat percentage en hoe lager de bounce rate (de bezoeker verlaat direct weer de site), hoe beter jouw kwaliteitsscore in de zoekmachine. Daarom is het belangrijk om die long tail keywords ook te gebruiken. Als je bijvoorbeeld een schilder bent en je hebt een webpagina met ‘huis schilderen’, dan kun je ‘huis schilderen woonplaats’ gebruiken, waarbij je uiteraard de woonplaats invult die relevant is. Als dan iemand in de buurt in Google zoekt op ‘ik wil mijn huis laten schilderen’, is de kans zeer groot dat deze bij jou op de site komt. En als diegene ook nog de informatie krijgt die hij/zij verwacht, dan ben je echt goed bezig!
Voice search
Long tail keywords zijn niet alleen voor de vindbaarheid van jouw website in de zoekmachines belangrijk, ook voor de voice search die heel snel online terrein wint, is dit een belangrijke factor. Voice search vragen bevatten over het algemeen meer woorden dan de getypte zoekopdrachten, hier zullen short tail zoektermen dus tekortschieten. Focus je daarom op long tail-zoektermen en geef in je content antwoord op vragen. Een mooi voorbeeld hierbij is hoe jij op deze blog terecht bent gekomen. Waarschijnlijk heb je een vraag als: ‘waarom moet ik long tail keywords gebruiken?’, in Google gesteld. In deze blog geven we hier duidelijk antwoord op. Zelfs letterlijk in onze meta title: ‘ Waarom je long tail keywords moet gebruiken? Omdat je zichtbaar en vindbaar wilt zijn in Google en je natuurlijk klaar wilt zijn voor het snelgroeiende voice search!’. Logisch dat Google je naar ons doorverwijst, want wij geven het antwoord op jouw zoekvraag.
Aan de slag met long tail keywords!
Kortom; met long tail keywords verhoog je de traffic naar je website, ben je op de goede weg om voice search aan te kunnen en zorg je voor on-page SEO. Elke pagina krijgt zijn eigen keywords, zodat je relevant bent voor de zoekopdrachten. Weet je niet waar je moet beginnen of laat je liever een expert aan het werk? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag hoger in Google te komen!