Selecteer een pagina

Linkbuilding is kort gezegd een manier om je website hoger in Google te krijgen. Het is een aspect van SEO. Hoe hoger het aantal links naar jouw website, hoe hoger de ranking in zoekmachines. Klinkt verleidelijk, toch? Linkbuilding werkt ook zeker, maar je kunt niet zomaar roekeloos overal linkjes gaan maken. Dat heeft een averechts effect. In dit artikel geven we je een aantal handvatten over hoe je op een goede manier aan linkbuilding kunt doen.

Google of Backrub

Wist je dat Google eigenlijk de naam ‘backrub’ zou krijgen? De founders hadden rond 1996 al door dat het belangrijk is om te weten hoe waardevol een website is. Vragen als ‘Heeft de bezoeker iets aan de informatie?’ en ‘Kan men meer informatie vinden bij gerelateerde websites?’, waren daarbij van belang. Linkbuilding of ‘backrubbing’ was daarbij het sleutelwoord, vandaar die naam. Uiteraard dekte ‘backrub’ niet de lading en zijn ze uiteindelijk bij ‘Google’ uitgekomen.  

Na de Penguin-update gaat kwaliteit voor kwantiteit. De hoeveelheid links is dus niet langer belangrijk, het gaat om de kwaliteit van de links. Dit betekent dat de anchorteksten niet allemaal dezelfde tekst mogen hebben en dat je linkruilen beter links kunt laten liggen. Wil je toch linkjes ruilen, dan kun je dat het beste via de ABC-methode doen. Dat werkt als volgt: de sites A en C mogen geen connectie hebben. Site B linkt naar A en C linkt terug naar B. Maar let wel op dat je links opbouwt met relevante sites met hoge kwaliteit en hoge autoriteit, anders doet het afbreuk aan je eigen website.

Pinguïns houden niet van linkbuilding

Linkbuilding is van oudsher een goede manier om hoger in Google te komen, maar Google is niet gek. Er is de afgelopen jaren veel gesjoemeld met linkbuilding. Het werd al snel duidelijk dat veel websites naar elkaar linkten, maar dat die compleet de plank missloegen. Er waren websites in het leven geroepen die alleen de functie hadden van linken. Verder was er geen enkele reden om de website te bezoeken. Google zag dat er te veel misbruik werd gemaakt van deze methode en maakte er in de Penguin-update korte metten mee. Dat betekent niet dat links geen enkele functie meer hebben, maar de kwaliteit van de links is tegenwoordig vele malen belangrijker.

MozBar voor waardevolle links

Vroeger was de PageRank dé manier om linkbuilding toe te passen. Door links te verzamelen van pagina’s met een hoge PageRank steeg de waardering van jouw website. Omdat Google deze ranking niet langer update, kun je hier geen gebruik meer van maken. Daarom zijn er nu alternatieven, zoals MozBar.

MozBar is een handige, gratis tool om inzicht te krijgen in jouw PageRank, maar ook in die van concurrenten. MozBar is een plug-in die je kunt downloaden voor Google Chrome of Firefox. Eenmaal geïnstalleerd laat MozBar je eenvoudig, snel en overzichtelijk zien wat de score is van de URL die je op dat moment bezoekt, met een cijfer van 1 tot en met 100.

De tool laat onder andere zien waar de links vandaan komen en laat de anchorteksten van de links zien en de betreffende pagina waar deze naartoe verwijzen. Daarnaast geeft het een spamscore, de Page Authority en Domain Authority van de plek waar de links vandaan komen. Zo kun je makkelijk zien of het hier om kwalitatief hoogwaardige links gaat. Het is vooral belangrijk om de PA en de DA in de gaten te houden als je op zoek gaat naar nieuwe links. Daarnaast is het belangrijk dat je niet als een dolle tekeer gaat met linkbuilden, maar dat je natuurlijke links op een natuurlijke snelheid koppelt. Meer informatie hierover lees je in onze blog ‘Houd je aan de missie van Google’.

Delen, delen, delen

Een andere manier van linkbuilding is via social media. Heb je leuke of interessante video’s? Zet deze op YouTube en link vanaf YouTube naar je eigen website. Daarnaast is Linkbait een supergoede manier om links te krijgen. Het betekent letterlijk: aas om inkomende links naar je website te verkrijgen. Linkbait werkt alleen als je echt interessante en waardevolle content hebt, zodat men uit zichzelf naar jouw content gaat linken! Top 10 lijstjes, infographics, pagina’s met een e-book of whitepapers doen het heel goed als Linkbait.  Wanneer anderen jouw content gaan delen, gaat jouw linkbuilding op een natuurlijke manier groeien. En dat wil je!

Zelf aan de gang met linkbuilding

Er zijn een aantal trucs, waarmee je snel en eenvoudig zelf de linkbuilding kunt verbeteren. Hieronder geven we je enkele tips.

  • Denk aan de linkrelevantie: een link van een parapluwinkel naar een reisbureau die reizen naar de Sahara verkoopt heeft geen grote relevantie, een link van de Michelingids naar een restaurant is wel erg relevant. Wanneer de link vanuit een logische bron komt, heeft dit een positief effect op de ranking.
  • Focus op de inhoud: je kunt dagenlang bezig zijn met linkbuilding met weinig of geen resultaat. Besteed vooral aandacht aan de inhoud van de website. Goede content zorgt voor goede links!
  • Je wilt een natuurlijk linkprofiel: je kunt het complete linkprofiel van een website achterhalen. Je kunt hierbij weergeven hoe vaak een bepaalde tekst wordt gebruikt. Dit noemen we een ‘anchortekst’. Wanneer anchorteksten te vaak hetzelfde zoekwoord gebruiken wordt dit als onnatuurlijk beschouwd met als gevolg een lagere ranking. Let daar dus op.
  • Er zullen websites zijn die jouw bedrijfsnaam noemen, bijvoorbeeld op klantenwebsites waar je iets voor hebt verzorgd. Dit is super natuurlijk, maar jouw bedrijfsnaam met een linkje naar je website heeft veel meer waarde. Vraag hen of ze een linkje willen plaatsen bij jouw vermelding. Nee heb je, ja kun je krijgen.
  • Ben je zelf wel consequent met linken? Heb je bijvoorbeeld in jouw socialmedia-kanalen netjes de website vermeld? Als je hierover twijfelt, check het dan snel, want dit zijn waardevolle backlinks.
  • Je kunt productaanbevelingen schrijven en daarin jouw URL achterlaten. Je kunt van jouw producten of diensten een landingspagina maken waar je intern naar linkt. Dit wordt een waardevolle pagina voor bezoekers en daarmee scoor je lekker in Google!
  • Ga bloggen voor je eigen website en ga daarnaast als gastblogger aan de gang. Als je waardevolle blogs plaatst, zullen deze worden gedeeld.

De helft van jouw SEO ligt bij linkbuilding

Als je op ‘linkbuilding’ zoekt in Google, zie je dat de SEO-experts het er over het algemeen over eens zijn dat zoekmachinemarketing de eerste 50% uit het optimaliseren van titels, content, mobielvriendelijkheid, laadtijd en een ‘https-verbinding’ bestaat. Maar… de andere 50% wordt opgevangen door de kwaliteit van de backlinks.

Anno 2018 werkt dit dus nog steeds en we raden je dan ook aan om linkbuilding verder uit te bouwen. Je kunt een groot gedeelte zelf doen, maar als je twijfelt kun je het beter aan een professional overlaten, want als je het niet op de juiste manier doet, dan werkt het averechts.

Meer weten over linkbuilding en hoe je deze kunt verbeteren? Neem dan contact op voor meer informatie.