Selecteer een pagina

Links naar jouw website … waarom is dit belangrijk?

door | jun 11, 2019 | SEO | 0 Reacties

Je bent hard bezig om jouw website op nummer 1 in Google te krijgen. Tijdens dit traject kom je veel termen tegen waaronder ‘Linkbuilding’. Wat betekent ‘koppelingen bouwen’ en wat voor effect heeft Linkbuilding op de zoekresultaten? Omdat het nog steeds tot de voornaamste SEO factoren behoort, leg ik op deze pagina uit wat het betekent én hoe jij het kunt toepassen om de vindbaarheid van jouw website te verhogen.

Wat is Linkbuilding?

Hyperlinks ofwel koppelingen kunnen intern zijn, van pagina A naar pagina B op je eigen site, of extern van website 1 naar website 2. We spreken van Linkbuilding wanneer er vanuit een externe site naar jouw site gelinkt wordt. Dit zal vaak een artikel zijn over een specifiek onderwerp waarbij de relevante zoekterm linkt naar jouw pagina.

Pas op voor de Penguin!

Google komt elke paar jaar met een grote update van hun algoritme, in 2012 was dit de ‘Penguin Update’. Via https://jor.nl/google-updates/ kun je een overzicht bekijken van de voornaamste updates, in het kort kijkt Penguin naar de kwaliteit van de verwijzende links. Linkbuilding werd (en wordt!) misbruikt door ‘linkfarms’ die alleen bezig waren met kwantitatieve links, zonder oog voor kwaliteit. De Penguin update in combinatie met de kunstmatige intelligentie in Google zorgen ervoor dat kwalitatieve koppelingen beloond worden, terwijl de rest wordt begraven. Pas dus op voor de Penguin!

Tijdelijke oplossing

Met Linkbuilding kun je snel resultaat boeken, helaas is dat doorgaans maar van tijdelijke aard. In eerste instantie krijgt Google veel signalen binnen dat jouw website het meest relevante antwoord geeft op de zoekterm, met als gevolg een hogere positie in de zoekresultaten. Maar wanneer jouw site niet echt een goed antwoord geeft op de vraag, en daarmee toch niet het beste resultaat blijkt te zijn, dan zal de pagina weer gaan dalen in de zoekresultaten. Om Google ervan te overtuigen dat jouw site het beste resultaat is voor een zoekopdracht, moet jij ervoor zorgen dat deze pagina ook echt het beste resultaat geeft!

Let op de kwaliteit achter de link

Ik krijg als beheerder van een flink aantal startpagina’s en uiteenlopende websites vaak het verzoek om links te publiceren naar andere websites. Dan neem ik eerst een kijkje op de bestemming, om vervolgens geconfronteerd te worden met een paar regels tekst, een pagina die langzaam laadt en in vergelijking met andere sites echt geen beter resultaat oplevert. Je kunt alle aandacht vestigen op Linkbuilding, maar als de pagina achter de links niet in orde is val je alsnog door de mand. In eerste instantie bij de bezoekers die snel afhaken, en vervolgens in de Google zoekresultaten omdat er meer meetpunten zijn voor de uiteindelijke ranking.

Denk aan deze problemen:

  1. De URL’s worden niet goed omschreven (er staan bijvoorbeeld getallen i.p.v. het zoekwoord)
  2. Er wordt nog steeds geen gebruik gemaakt van https (met het groene slotje dus).
  3. De pagina’s laden veel te langzaam door grote bestanden of een trage server.
  4. De beschrijvingen in Google zijn niet geoptimaliseerd waardoor ze niet aanspreken.
  5. Het blijkt dat de achterliggende pagina niets heeft te melden wat relevant is voor de zoekterm, waardoor bezoekers direct weer wegklikken.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan… Om optimaal rendement te behalen uit jouw Linkbuilding strategie moet je eerst aandacht besteden aan je eigen website. Hoe je daarmee aan de slag gaat kun je op deze pagina lezen: https://jor.nl/aandacht/

Waarom zou ik dit van jou aannemen?

Ik heb zelf jarenlang Linkbuilding toegepast in mijn eigen SEO strategie, daarvoor liet ik dit door een ander bedrijf uitvoeren die gespecialiseerd is in kwalitatieve Linkbuilding. Echter had ik te weinig aandacht had voor mijn eigen site. Pas toen ik mijn eigen ‘toko’ inhoudelijk op orde had gebracht nam mijn autoriteit toe, en daarmee steeg ook de positie in Google.

Tijdens de JOR.nl SEO trainingen leg ik je niet alleen uit wat de toegevoegde waarde is van Linkbuilding, maar ook waar je op moet letten én hoe je de maximale potentie uit iedere link haalt. Meer weten? Neem dan geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie, of lees de andere blogs op JOR.nl

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *