Het is de missie van Google om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Om jouw website vindbaar te maken in Google kun je allerlei trucs uithalen, van SEO-optimalisatie tot de content versturen naar de zoekmachine. Houd je bij het vindbaar maken wel aan de richtlijnen van Google, anders heeft het een averechts effect.

Linkbuilding en andere trucs

Het gebeurt namelijk nog te vaak dat website-eigenaren op een verkeerde manier aan linkbuilding doen. Een techniek die door Google absoluut niet wordt gewaardeerd en zelfs tegen de richtlijnen van de zoekmachine is. Google zegt hierover: “Links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en als in strijd met de Richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar uw site of links van uw site worden gemanipuleerd.”

Kortom: als je op een verkeerde manier aan linkbuilding doet, kan het de positie van je site in de zoekresultaten negatief beïnvloeden. Er zijn vele foute manieren om aan linkbuilding te doen, zoals links kopen/verkopen of de klant een tegoedbon geven in ruil voor een recensie plus een link naar jouw site. Partnerpagina’s die alleen crosslinks als doel hebben en gastberichten op jouw website met ankertekstlinks met veel zoekwoorden, behoren ook tot linkbuildingen. Allemaal voorbeelden die niet bij de missie van Google horen en de vindbaarheid niet ten goede komen. Meer over linkbuilding vind je in onze andere blog ‘Wat is linkbuilding’.

Misleiden en manipuleren

Maar dit is niet de enige techniek die Google afstraft, want alle misleidende en manipulatieve technieken worden aan de orde gesteld. Een paar voorbeelden naast linkbuilding zijn automatisch gegenereerde content, cloaking, verborgen teksten of links plaatsen, automatisch verzamelde content, misbruik maken van rich snippets-markeringen en verzending van automatische zoekopdrachten naar Google. Voorbeelden die in strijd zijn met de missie van Google.

Als je als web-eigenaar zo’n techniek gebruikt, ben je gewoon aan het valsspelen. Bovendien heeft het totaal geen zin, want jouw website is compleet irrelevant! Je kunt je energie beter steken in waardevolle informatie waar je bezoekers iets aan hebben. Als je een relevante website hebt, waar bezoekers tevreden over zijn en die je regelmatig van nieuwe content voorziet, dan kun je ervan uitgaan dat je een betere positie in de zoekresultaten krijgt.

Aanbevelingen van Google

Google heeft enkele algemene aanbevelingen op haar website geplaatst die we hier ook graag met jou delen:

  • Maak een website vooral voor jouw gebruikers, niet voor zoekmachines.
  • Misleid de gebruikers niet.
  • Probeer niet via allerlei trucjes de positie in de zoekresultaten op te schroeven.
  • Denk aan wat jouw website uniek, waardevol of boeiend maakt voor gebruikers.
  • Zorg ervoor dat jouw website opvalt tussen andere websites in jouw branche.

Als je op een eerlijke en goed doordachte manier je website bouwt, onderhoudt en bijhoudt, past jouw website precies bij de missie van Google. Dit zorgt ervoor dat je wordt beloond en beter vindbaar wordt in deze zoekmachine. Hulp nodig of wil je meer advies over de missie van Google? Neem contact met ons op!

SEO Houd je aan de missie van Google