SEO is de afgelopen jaren behoorlijk ingewikkelder geworden. Voorheen huurde je een SEO-specialist in, die vervolgens enkele links met het zoekwoord van je keuze maakte. Dit zoekwoord werd overmatig op de website geknald en tadaaa… je scoorde hoog in Google! Sinds de update van Google Penguin gaat deze SEO-vlieger niet meer op.

SEO is hard werken

Google Penguin strafte de sites die overmatig hetzelfde keyword in de anchor tekst (link tekst) gebruikte af, waardoor de website een lagere ranking kreeg en dus minder hoog in Google kwam. Vervolgens kwam de update van Google Panda, die op paginaniveau naar jouw website ging kijken. Lage kwaliteit content zorgde voor een val in de bodemloze put van Google, waardoor jouw website nog amper vindbaar was in deze zoekmachinegigant. Deze updates zijn een reactie op het misbruik van Google, want al zolang als deze zoekmachine bestaat, probeert men via trucs het algoritme te beïnvloeden. Nog steeds is dit aan de orde van de dag, maar Google maakt het ons niet gemakkelijk. Het is een echt kat- en muisspel!

Het is wel duidelijk dat SEO tegenwoordig echt heel veel werk is. Maar de meesten onder ons willen dit niet horen! Omdat de mens is gemaakt om in oplossingen te denken, kiezen we ook vaak voor de snelste en makkelijkste manier. In dit geval het omzeilen van het algoritme met SEO-trucs. Helaas is deze snelle manier niet de juiste oplossing, want het is maar van korte duur en als Google je doorheeft, kost het je alleen maar ranking punten. Logisch ook, want we kennen inmiddels allemaal wel de missie van Google: de meest relevante zoekresultaten moeten bovenaan de zoekpagina staan. En ook dat is natuurlijk vanzelfsprekend, want als de gebruikers van Google geen relevante zoekresultaten krijgen te zien, gaan die een andere zoekmachine gebruiken die wel naar hun wensen en eisen luistert.

Duurzame SEO

Ga dus niet voor de snelle, misleidende en manipulatieve manier om hoog te scoren in Google. Zorg juist voor duurzame SEO, want daarmee kom je veel verder! Eerlijkheid duurt nu eenmaal het langst en dat is ook binnen Google het geval. Pas jouw webteksten, meta titles en descriptions zo aan dat ze triggeren om op te klikken. Zodra je relevantie doorvoert, zul je merken dat er meer traffic naar je website komt. Zorg er daarnaast voor dat je content boeiend, interessant of uniek is. Kies niet alleen voor teksten, maar voeg relevante video’s, afbeeldingen of infographics toe. Dit maakt jouw content deelbaar en daardoor zal er meer interactie zijn. Door deze verbeteringsslag zal Google je belonen. Maar heb geduld, want je bent niet de enige met een website op het World Wide Web.

Bovenstaande tips voor duurzame SEO zijn tijdrovend, dat is niet anders. Maar het zit in onze aard om naar snellere oplossingen te zoeken en die vinden we in linkbuilding. Pas hier alsjeblieft mee op! Er zijn diverse aanbieders op de markt waardoor je heel snel duizenden links krijgt. Het voordeel: het werkt. Het nadeel: het werkt maar tijdelijk. Google is constant op zoek naar deze zwarte markt en rolt continu grote netwerken op met servers op die linkbuilding aanbieden. Niet op deze manier doen dus. Focus je liever op content die een meerwaarde biedt aan bezoekers die echt interesse hebben in jouw vakgebied, producten of diensten. Deze zijn immers veel waardevoller dan mensen die ‘per ongeluk’ op jouw website komen en helemaal geen link hebben met wat je aanbiedt. Zo’n persoon klikt meteen weer weg, waardoor het bouncepercentage omhoog vliegt… en je website lager in de ranking eindigt.

De toekomst

Helaas kunnen we de toekomst niet voorspellen. Zal Facebook blijven bestaan na de recente ontwikkelingen? Zal Google nog steeds het monopolie op zoekgebied hebben? Lezen we niet meer in de toekomst? Zal internet onze wereld overnemen? Wie zal het zeggen, we moeten gewoon afwachten. Wel voorspel ik dat de kwaliteit, relevantie en populariteit van content en websites in de toekomst alleen maar belangrijker zullen worden. Mijn advies is dan ook om je echt te focussen op duurzame SEO. Zorg dat jouw website geen ondergeschoven kindje is, maar werk er continu aan. Je zult merken dat het zijn vruchten afwerpt!

SEO-tips voor het heden

De toekomst is morgen, dus daarom geef ik je een zeer belangrijke aanvullende SEO-tip voor het heden: zorg dat je on-page de focus legt. Creëer content met onderwerpen die meerwaarde bieden aan jouw lezers en bezoekers en gebruik daarbij longtail keywords.

Met Google Analytics kun je precies zien op welke positie je staat in de zoekresultaten en waarop jouw website wordt gevonden. Doordat je dit inzichtelijk hebt, kun je jouw content (inclusief meta title en descriptions) hierdoor verbeteren. De click-through-rate stijgt hierdoor en tadaaa… je staat hoger in Google. Extra voordeel bij het verbeteren van je website is dat jouw website daadwerkelijk beter wordt en je daardoor alleen maar hoger gaat scoren.

Alles waar je energie in steekt, gaat leven. Zorgt dat je die energie steekt in hetgeen dat er echt toe doet! Heb je hulp nodig of wil je nog meer SEO-tips ontvangen? Neem contact met ons op via JOR.nl, we helpen je graag verder.

 

 

SEO Wat we niet willen horen over SEO