Selecteer een pagina

Wat zijn SEO en SEA?

door jul 31, 2017SEA, SEO0 Reacties

Wanneer je start met Search Engine Optimization lijkt het haast een onbegonnen werk. Hoe weet waar zoekmachines eigenlijk naar zoeken? Het is de uitdaging om jouw websites beter vindbaar te maken en de SEO waarde te verhogen met als doel hoger te scoren in de zoekresultaten. Als je geen zin hebt om al dit werk uit te voeren kun je het ook uitbesteden aan een online marketing expert, of je kiest voor SEA wat staat voor Search Engine Advertising. Daarmee kun je direct op nummer 1 uitkomen, maar dat is niet gratis!

Hoe werkt SEO eigenlijk?

Er is vrijwel niemand die precies weet hoe Google de positie van zoekresultaten bepaalt. SEO specialisten weten dat er meer dan 200 factoren zijn met verschillend “gewicht”, daarnaast zijn er nog meer dan 1000 subfactoren. Het “recept” achter de Google SEO formule is net zo geheimzinnig als het Coca Cola recept. Gelukkig kun je met een aantal van deze SEO factoren snel hoger scoren, denk hierbij aan:

  • De navigatiestructuur van de website moet kloppen.
  • Pagina’s moeten duidelijke titels krijgen.
  • In de HTML code moet de juiste metadata verwerkt zijn.
  • Teksten op de website moeten voorzien zijn van zoektermen.
  • Afbeeldingen en videoclips zijn bevorderlijk voor de positie in zoekmachines.

Het is moeilijk om alle SEO factoren in jouw site perfect te verwerken, maar je kunt de SEO waarde wel stap voor stappen verbeteren.

SEA

Met Search Engine Advertising is het een stuk eenvoudiger om bovenin de zoekresultaten te komen, je kunt dan bieden op specifieke keywords die aansluiten bij jouw doelgroep. Wanneer je sportschoenen verkoopt online kun je bijvoorbeeld advertenties kopen voor “sportschoenen”, “online sportschoenen kopen” en/of “goedkope sportschoenen kopen”. De hoogte van jouw bod bepaalt hoe vaak jouw website gezien wordt door de doelgroep, en op welke positie.

Wanneer je geld wilt besparen is het belangrijk een goede zoekwoorden strategie toe te passen. Lees ook het artikel over Longtail Keywords voor meer informatie.

RankBrain maakt Google slimmer

Uiteindelijk zijn het mensen die zoeken op Google, en die denken anders dan computers. Dagelijks is vijftien procent van alle zoekopdrachten nog onbekend voor Google, het algoritme heeft deze opdracht niet eerder gezien. Om sneller tot het juiste resultaat te komen heeft Google daarom RankBrain ontwikkeld, een Artificial Intelligence systeem dat zelf kan “raden” wat er bedoeld wordt met de zoekopdracht. Het algoritme leert zelf zonder hulp van de programmeurs. Op dit moment lijkt het nog niet veel verschil te maken, maar dit zal in de toekomst ongetwijfeld wel het geval zijn.

Onder de motorkap van Dennis Davidson

Onder de motorkap van Dennis Davidson

  Dennis Davidson is een goochelaar die al sinds de prille leeftijd van zes jaar zijn omgeving vermaakt met trucs en een flinke dosis charme. Zijn website gaf al een goed beeld van deze artiest,...