Wat zijn SEO en SEA?

door | jul 31, 2017 | SEA, SEO | 0 Reacties

Wanneer je start met Search Engine Optimization lijkt het haast een onbegonnen werk. Hoe weet waar zoekmachines eigenlijk naar zoeken? Het is de uitdaging om jouw websites beter vindbaar te maken en de SEO waarde te verhogen met als doel hoger te scoren in de zoekresultaten. Als je geen zin hebt om al dit werk uit te voeren kun je het ook uitbesteden aan een online marketing expert, of je kiest voor SEA wat staat voor Search Engine Advertising. Daarmee kun je direct op nummer 1 uitkomen, maar dat is niet gratis!

Hoe werkt SEO eigenlijk?

Er is vrijwel niemand die precies weet hoe Google de positie van zoekresultaten bepaalt. SEO specialisten weten dat er meer dan 200 factoren zijn met verschillend “gewicht”, daarnaast zijn er nog meer dan 1000 subfactoren. Het “recept” achter de Google SEO formule is net zo geheimzinnig als het Coca Cola recept. Gelukkig kun je met een aantal van deze SEO factoren snel hoger scoren, denk hierbij aan:

  • De navigatiestructuur van de website moet kloppen.
  • Pagina’s moeten duidelijke titels krijgen.
  • In de HTML code moet de juiste metadata verwerkt zijn.
  • Teksten op de website moeten voorzien zijn van zoektermen.
  • Afbeeldingen en videoclips zijn bevorderlijk voor de positie in zoekmachines.

Het is moeilijk om alle SEO factoren in jouw site perfect te verwerken, maar je kunt de SEO waarde wel stap voor stappen verbeteren.

SEA

Met Search Engine Advertising is het een stuk eenvoudiger om bovenin de zoekresultaten te komen, je kunt dan bieden op specifieke keywords die aansluiten bij jouw doelgroep. Wanneer je sportschoenen verkoopt online kun je bijvoorbeeld advertenties kopen voor “sportschoenen”, “online sportschoenen kopen” en/of “goedkope sportschoenen kopen”. De hoogte van jouw bod bepaalt hoe vaak jouw website gezien wordt door de doelgroep, en op welke positie.

Wanneer je geld wilt besparen is het belangrijk een goede zoekwoorden strategie toe te passen. Lees ook het artikel over Longtail Keywords voor meer informatie.

RankBrain maakt Google slimmer

Uiteindelijk zijn het mensen die zoeken op Google, en die denken anders dan computers. Dagelijks is vijftien procent van alle zoekopdrachten nog onbekend voor Google, het algoritme heeft deze opdracht niet eerder gezien. Om sneller tot het juiste resultaat te komen heeft Google daarom RankBrain ontwikkeld, een Artificial Intelligence systeem dat zelf kan “raden” wat er bedoeld wordt met de zoekopdracht. Het algoritme leert zelf zonder hulp van de programmeurs. Op dit moment lijkt het nog niet veel verschil te maken, maar dit zal in de toekomst ongetwijfeld wel het geval zijn.

Wat is AMP precies en heb ik het nodig voor mijn website?

    [social_warfare] Weinig zo frustrerend als een langzame website. Google wil met Accelerated Mobile Pages (AMP) daarom een nieuwe standaard zetten voor sneller internet. Wat houdt AMP precies in? Heb je het nodig voor je eigen site? Wat zijn de voor- en...

Wat is WordPress Gutenberg?

    [social_warfare] De tijd dat je een website nog helemaal in HTML moest schrijven ligt gelukkig ver achter ons. Systemen zoals WordPress, Weebly of Joomla maken het een stuk makkelijker. Toch is het voor de beginnende site-eigenaar vaak nog wel even...

Een SEO tekst schrijven in 7 eenvoudige stappen

  [social_warfare] Wil je dat mensen jouw webshop of blog via Google vinden? Dan zijn goede SEO teksten een must. Gelukkig is je vindbaarheid vergroten niet heel ingewikkeld wanneer je onderstaand stappenplan volgt. De eerste keer kost het je waarschijnlijk wat...

SEA Wat zijn SEO en SEA?