SEO maakt SEA goedkoper

door | jul 31, 2017 | SEA, SEO | 0 Reacties

De missie van Google luidt: “alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.”

Maar voor niets gaat de zon op, daarom kun je met Search Engine Advertising tegen betaling hoger scoren in de zoekresultaten. Toch zegt geld niet alles, als de zoekresultaten niet aansluiten bij de relevantie voor de persoon die een zoekopdracht ingeeft, is de overstap naar Bing of Yahoo Search snel gemaakt. Google moet kwaliteit bieden aan de gebruiker. Om het rendement op jouw SEA investeringen optimaal te maken is SEO ook van groot belang.

Goedkopere SEA met SEO

Google werkt voor de advertenties in de zoekresultaten met een bieding systeem. Hoe hoger jouw maximale bod is, hoe groter de kans dat jouw advertentie bovenaan staat wanneer iemand naar die keywords zoekt. Maar dat is niet alles, Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van de adverteerder. Wanneer de adverteerder een lage kwaliteitsscore heeft, of wanneer er gebleken is dat mensen niet vaak klikken op de advertenties van deze aanbieder, zal het hogere bedrag niet de doorslag geven. “Wie betaalt die bepaalt” geldt dus maar tot op zekere hoogte. Het is mogelijk dat iemand die maximaal 2 euro biedt minder kans heeft op een goede plek dan iemand die maximaal 1 euro biedt met een zeer goede klik ratio of kwaliteitsscore. Door jouw site dus beter in te richten op basis van de SEO richtlijnen maak je meer kans op een goede advertentie positie, en zelfs met lagere kosten voor jouw advertentiecampagnes.

Maximale bieding

Je moet er ook rekening mee houden dat een maximaal bod niet automatisch betekent dat Google dit bedrag direct van jouw account haalt. Het is heel goed mogelijk dat een maximaal bod van 3 euro je slechts 2 euro kost of nog minder. De prijs wordt namelijk ook bepaald op basis van de relevantie en de kwaliteit van de adverteerder (en natuurlijk de concurrentie).
Als jij ervoor zorgt dat jouw website op SEO heel goed scoort, zal de prijs voor SEA dalen.

Waarom nog betalen als de SEO goed is?

Met een optimale Search Engine Optimization zal jouw website organisch hoger scoren in Google, maar met Search Engine Advertising kun je vaak sneller resultaat boeken, met een hogere kans op conversie. SEO en SEA zijn in feite twee zijdes van dezelfde munt, hoewel je ze afzonderlijk van elkaar kunt gebruiken zijn ze nog veel krachtiger wanneer je deze twee methodes combineert.

Op deze website kun je nog veel meer lezen over adverteren via zoekmachines. Wanneer je nog vragen hebt kun je ook altijd even contact opnemen.

Een zoekwoorden onderzoek voor betere vindbaarheid

De juiste zoekwoorden helpen om jouw website of webshop beter vindbaar te maken in Google. Dat kan weer leiden tot conversies, waardoor uiteindelijk de omzet wordt verhoogd. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Juist, door er onderzoek naar te doen. Op het World...

Welke belangrijke Google Updates zijn er?

Wist je dat Google elk jaar zo’n 500 keer zijn algoritme update? Vaak gaat het om kleine aanpassingen, maar sommige updates hebben serieuze impact op de organische zoekresultaten en dus jouw positie in Google. Vooral de Panda en de Hummingbird update hebben...

Belangrijk! Check je attachment URLs

Als je in je WordPress website met de SEO-plugin YOAST werkt, dan heb je daar veel voordeel van. YOAST helpt je namelijk om beter te scoren in Google. Helaas is er door de 7.0 update in maart 2018 een fout met betrekking tot de URLs voor bijlagen ingeslopen. Eind mei...

SEA, SEO SEO maakt SEA goedkoper