Selecteer een pagina

SEO maakt SEA goedkoper

door | jul 31, 2017 | SEA, SEO | 0 Reacties

De missie van Google luidt: “alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.”

Maar voor niets gaat de zon op, daarom kun je met Search Engine Advertising tegen betaling hoger scoren in de zoekresultaten. Toch zegt geld niet alles, als de zoekresultaten niet aansluiten bij de relevantie voor de persoon die een zoekopdracht ingeeft, is de overstap naar Bing of Yahoo Search snel gemaakt. Google moet kwaliteit bieden aan de gebruiker. Om het rendement op jouw SEA investeringen optimaal te maken is SEO ook van groot belang.

Goedkopere SEA met SEO

Google werkt voor de advertenties in de zoekresultaten met een bieding systeem. Hoe hoger jouw maximale bod is, hoe groter de kans dat jouw advertentie bovenaan staat wanneer iemand naar die keywords zoekt. Maar dat is niet alles, Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van de adverteerder. Wanneer de adverteerder een lage kwaliteitsscore heeft, of wanneer er gebleken is dat mensen niet vaak klikken op de advertenties van deze aanbieder, zal het hogere bedrag niet de doorslag geven. “Wie betaalt die bepaalt” geldt dus maar tot op zekere hoogte. Het is mogelijk dat iemand die maximaal 2 euro biedt minder kans heeft op een goede plek dan iemand die maximaal 1 euro biedt met een zeer goede klik ratio of kwaliteitsscore. Door jouw site dus beter in te richten op basis van de SEO richtlijnen maak je meer kans op een goede advertentie positie, en zelfs met lagere kosten voor jouw advertentiecampagnes.

Maximale bieding

Je moet er ook rekening mee houden dat een maximaal bod niet automatisch betekent dat Google dit bedrag direct van jouw account haalt. Het is heel goed mogelijk dat een maximaal bod van 3 euro je slechts 2 euro kost of nog minder. De prijs wordt namelijk ook bepaald op basis van de relevantie en de kwaliteit van de adverteerder (en natuurlijk de concurrentie).
Als jij ervoor zorgt dat jouw website op SEO heel goed scoort, zal de prijs voor SEA dalen.

Waarom nog betalen als de SEO goed is?

Met een optimale Search Engine Optimization zal jouw website organisch hoger scoren in Google, maar met Search Engine Advertising kun je vaak sneller resultaat boeken, met een hogere kans op conversie. SEO en SEA zijn in feite twee zijdes van dezelfde munt, hoewel je ze afzonderlijk van elkaar kunt gebruiken zijn ze nog veel krachtiger wanneer je deze twee methodes combineert.

Op deze website kun je nog veel meer lezen over adverteren via zoekmachines. Wanneer je nog vragen hebt kun je ook altijd even contact opnemen.

Wat is AMP precies en heb ik het nodig voor mijn website?

    Weinig zo frustrerend als een langzame website. Google wil met Accelerated Mobile Pages (AMP) daarom een nieuwe standaard zetten voor sneller internet. Wat houdt AMP precies in? Heb je het nodig voor je eigen site? Wat zijn de voor- en nadelen? In...

Wat is WordPress Gutenberg?

    De tijd dat je een website nog helemaal in HTML moest schrijven ligt gelukkig ver achter ons. Systemen zoals WordPress, Weebly of Joomla maken het een stuk makkelijker. Toch is het voor de beginnende site-eigenaar vaak nog wel even puzzelen. Maakt...

Een SEO tekst schrijven in 7 eenvoudige stappen

  Wil je dat mensen jouw webshop of blog via Google vinden? Dan zijn goede SEO teksten een must. Gelukkig is je vindbaarheid vergroten niet heel ingewikkeld wanneer je onderstaand stappenplan volgt. De eerste keer kost het je waarschijnlijk wat meer...

SEA, SEO SEO maakt SEA goedkoper