Een SEO tekst schrijven in 7 eenvoudige stappen
Wil je dat mensen jouw webshop of blog via Google vinden? Dan zijn goede SEO teksten een must. Gelukkig is je vindbaarheid vergroten niet heel ingewikkeld wanneer je onderstaand stappenplan volgt. De eerste keer kost het je waarschijnlijk wat meer tijd – denk aan een uurtje – maar hoe vaker je het volgt, hoe meer het een automatisme wordt.
Wel even een waarschuwing: SEO is een langetermijnstrategie. Reken op een paar maanden voordat je echt meer bezoekers gaat trekken. De bezoekersgroei is vervolgens wel duurzamer dan bij andere tactieken.
Wil je direct door je doelgroep worden gevonden? Dan kun je beter investeren in adverteren via Google (SEA) of sociale media.
Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?
We gaan zo verder met de zeven eenvoudige stappen, maar eerst even dit: waar staat SEO ook alweer voor en hoe werkt het?
SEO is de Engelse afkorting voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zeg je zoekmachineoptimalisatie (lekker Scrabblewoord).
Het komt er in het kort op neer dat je pagina’s op je website zo inricht dat een zoekmachine snapt waar deze over gaan. Hoe relevanter voor een zoekopdracht, hoe hoger je pagina in de resultaten komt.
Vroeger was dat vooral een kwestie van het zoekwoord (bijvoorbeeld ‘dierenknuffels’) of de zoekterm (‘dierenknuffels kopen’) zo veel mogelijk op de pagina verwerken. Tegenwoordig zijn de zoekmachines een stuk slimmer en lezen ze je blog of productpagina meer als een echt mens.
Trucjes om Google te ‘foppen’ werken daarom ook steeds minder goed. Wat werkt dan wel? Dat lees je in de 7 onderstaande stappen:
1. Doe zoekwoordenonderzoek
Een SEO tekst schrijven doe je nooit zomaar. Er gaat nog een stap aan vooraf: zoekwoordenonderzoek. Hiermee bepaal je wat populaire zoektermen zijn waarmee jouw doelgroep op je product of dienst zoekt.
In deze blog lees je hoe je zelf zoekwoordenonderzoek uitvoert.
Laten we het voorbeeld van ‘dierenknuffels’ even aanhouden. Je hebt een knuffelwebshop en uit je onderzoek blijkt dat relatief veel mensen op ‘mega pinguïn knuffel’ zoeken (maar er nog weinig content over is). Dat is een mooie kans om gevonden te worden via Google!
2. Schrijf een lekker stuk
Nu kun je gelijk gaan schrijven met SEO in je achterhoofd, maar de ervaring leert dat je daar heel onpersoonlijke stukken van krijgt. Probeer eerst na te denken over wat je doelgroep graag zou willen lezen. Waarmee vermaak en/of informeer je ze nou echt? Bijvoorbeeld een blog over wanneer een mega pinguïn knuffel enorm van pas komt. Het liefst met een paar mooie (eigen) foto’s erbij. Tijd om je creativiteit aan het werk te zetten: schrijf zoals je een vriend of vriendin zou mailen en begin gewoon met tikken. Tijdens het schrijven komen er vast wel vermakelijke anekdotes naar boven over het onderwerp waar je als het goed is wel wat vanaf weet. Met een goed verhaal zorg je ervoor dat bezoekers blijven lezen. Google meet dit ook! (‘dwell time’) Hierdoor kom je hoger in de zoekresultaten.
3. Structuur in je artikel aanbrengen
Een goed verhaal is (steeds meer) de basis voor SEO, maar nog niet genoeg. Tijd om wat structuur aan te brengen. Dat begint met het opdelen van een lange lap tekst in alinea’s. Zorg dat je artikel ‘scanbaar’ wordt. Ook wie niet het hele verhaal wil lezen, moet er relevante informatie uit kunnen halen. Deel je tekst op in korte alinea’s en (ongeveer) om de 100 woorden een beschrijvende tussenkop. Wat ook helpt is om een duidelijke introductie te schrijven. Vertel wat de lezer ongeveer kan verwachten in het artikel.
4. Zoekwoord in je titel, URL, metatekst en eerste alinea
Nu (pas) ga je je expliciet met zoekwoorden bezighouden. Grote kans dat je ‘per ongeluk’ al veel goed hebt gedaan: misschien staat het zoekwoord ‘mega pinguïn knuffel’ bijvoorbeeld al in de titel of URL.
Zo niet, dan zijn hier een aantal handvatten:
- Je belangrijkste zoekwoord zet je in de titel.
- Je belangrijkste zoekwoord zet je tevens in de URL.
- Je belangrijkste zoekwoord zet je in de metatekst.
- Je gebruikt hem in de eerste honderd woorden.
- Je zet ’m ook 1 of 2 keer in tussenkopjes (niet vaker!).
NB: Tot voor kort was het enorm belangrijk dat je alle schrijfwijzen meenam in je SEO tekst (pinguïn/pinguin, pinguïnknuffel/pinguïn knuffel), tegenwoordig snapt Google al wat je bedoelt.
5. Synoniemen en gerelateerde woorden gebruiken
Tijd om synoniemen en verwante zoekwoorden in je tekst te verwerken.
Wanneer je ‘mega pinguïn knuffel’ in Google intypt, zie je onderaan de zoekresultaten bij de suggesties bijvoorbeeld ook staan:
‘Pinguin knuffel 1 meter’
‘Reuze pinguin knuffel’
‘Pinguin knuffel Hema’
Deze woorden zou je kunnen verwerken in je tekst, zowel in de alinea’s als bij je overige tussenkopjes. Zorg er wel altijd voor dat je eerst aan je bezoeker denkt: de koppen moeten er dus niet te ‘gemaakt’ uitzien.
6. Afbeeldingen optimaliseren
Misschien heb je al een aantal afbeeldingen in je tekst staan. Deze kun je ook SEO-proof maken! Dat begint al bij de titel van je afbeeldingen. Hierin beschrijf je kort wat er wordt weergegeven. In de ALT-tekst geef je een wat uitgebreidere omschrijving. Zo kan het ook dat mensen die op plaatjes zoeken in Google bij jouw website terechtkomen!
7. Link naar relevante pagina’s
Tot slot een erg belangrijke component van zoekmachineoptimalisatie: links. Door slim te linken in je artikel help je niet alleen je bezoeker om eenvoudiger te navigeren, maar ook Google om je site beter te begrijpen.
Plaats in ieder geval 1 of 2 interne links in elk artikel dat je schrijft. In het voorbeeld van de mega pinguïn knuffel zijn er misschien ook wel mensen die liever een kleine pinguïn knuffel kopen (<link!).
Daarnaast is het voor je SEO altijd slim om een keer naar een externe pagina met veel autoriteit te linken. Bijvoorbeeld een link naar een documentaire van de BBC over keizerspinguïns.
TIP: gebruik de gratis Yoast SEO plugin
Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je met de gratis Yoast SEO Plugin eenvoudig checken of je aan alle voorwaarden voldoet.
Conclusie: je pagina’s SEO-proof!
Je hebt de basis van SEO-teksten schrijven nu in de vingers!
- Zoekwoordenonderzoek
- Een lekker lezen artikel
- Korte alinea’s, beschrijvende tussenkopjes
- Belangrijkste term in titel, url, metatekst, 1ste alinea, tussenkopje
- Synoniemen en gerelateerde woorden in de tekst
- Afbeeldingen met duidelijke titels en beschrijvingen
- Links naar interne en externe pagina’s
Als je deze methode consequent toepast, zullen je pagina’s langzaam in de zoekresultaten stijgen. Bedenk echter wel dat dit slechts de basis is.
Benieuwd hoe je nog meer uit je online aanwezigheid kunt halen? Lees dan ons gratis e-book: 22 TIPS voor een succesvolle website.
0 reacties