Hoe belangrijk zijn social media zoals Facebook of Instagram voor je SEO?
Je wilt graag dat je website hoger in Google komt, helpen Facebook shares, Instagram likes of reacties op LinkedIn daar dan bij? De discussie over social media en SEO is al zou oud als de platformen zelf. Ik heb de meest gezaghebbende blogs erop nageslagen en dat gecombineerd met de ervaringen van klanten voor wie ik succesvolle WordPress websites maak; het resultaat lees je in dit artikel over het nut van social media voor zoekmachineoptimalisatie.
Wat is SEO?
Sla dit stukje gerust over als je het allang weet, maar ik kan mij voorstellen dat je even ontschoten is wat SEO precies inhoudt.
Search Engine Optimization, afgekort SEO, en in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie, komt er in het kort op neer dat je de pagina’s op je website zo presenteert dat ze eerder worden gevonden in zoekmachines (wat in de praktijk meestal op Google neerkomt).
Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen waar je doelgroep veel op zoekt en hier fantastische content over schrijven. Ook helpt het als je een snelle site hebt en andere websites naar jouw pagina linken.
Leestip:
Zijn likes of shares op social media goed voor SEO?
Google houdt de precieze werking van haar algoritmes angstvallig geheim. Ze willen liever dat je je als webmaster bezighoudt met het maken van fantastische content, dan met trucjes om de zoekmachine voor de gek te houden. Of en in welke mate social media een rol spelen bij je ranking in de zoekresultaten is dan ook niet bekend.
Ook bekende Amerikaanse SEO-tools zoals Moz, Majestic of Ahrefs hebben niet met zekerheid weten te achterhalen wat de precieze invloed is van Facebook shares of LinkedIn likes. Het lijkt er in ieder geval op dat ze stukken minder belangrijk zijn dan de eerder genoemde backlinks, sitesnelheid en natuurlijk goede content.
Ergens is dat ook wel logisch: iedereen kan linkjes op Facebook, Twitter of LinkedIn plaatsen. Je zou dagelijks alle social media kunnen vol spammen om daarmee maar hoger in de zoekresultaten te komen. Daar zit natuurlijk helemaal niemand op te wachten.
Kun je social media dan net zo goed achterwege laten?
Nee, dat zeker niet! Ik heb ook niet voor niets share-buttons voor Facebook, Twitter en Linkedin boven dit artikel gezet!
Want: stel je nu eens voor dat je dit een nuttig en interessant artikel vindt en je deelt het met je connecties op LinkedIn (waar waarschijnlijk ook mensen bijzitten die een eigen website hebben).
Dan krijg ik daar ten eerste meer bezoekers door.
Maar het gaat nog verder:
Want wat nu als iemand dit artikel dankzij een like of share op social media leest en besluit er op zijn eigen website naar te linken?
Dan heeft het indirect toch invloed op mijn positie in de zoekresultaten. Google ziet het namelijk als een belangrijk signaal wanneer relevante websites naar jouw content verwijzen.
Conclusie: zo belangrijk zijn social media voor je SEO
SEO – of zoekmachineoptimalisatie – gaat over manieren om je website hoger in Google te krijgen.
Google zelf onthult nooit de precieze werking van haar algoritmes, maar er zijn een aantal bewezen methoden die je helpen bij je SEO:
- Identificeren waar je doelgroep op zoekt.
- Steengoede content plaatsen.
- Een veilige en snelle site.
- Links naar jouw site vanaf relevante andere sites.
Shares of likes social media horen daar niet bij. Ook de grootste experts hebben de meerwaarde van social media voor je SEO niet ontdekt.
Succesvolle content op social media kan je echter wel indirect helpen bij een betere ranking. Wanneer iemand jouw website dankzij social media ontdekt en er op zijn eigen website naar linkt, helpt dit bij je SEO.
0 reacties