Wat is AMP precies en heb ik het nodig voor mijn website?
Weinig zo frustrerend als een langzame website. Google wil met Accelerated Mobile Pages (AMP) daarom een nieuwe standaard zetten voor sneller internet. Wat houdt AMP precies in? Heb je het nodig voor je eigen site? Wat zijn de voor- en nadelen? In dit artikel lees je meer.
Waarom je een snelle site nodig hebt
Internetsnelheden worden – zeker in Nederland – steeds hoger. Pakketten met 100 Mb per seconde zijn al lang geen uitzondering meer. Maar betekent dit dat je ongelimiteerd plaatjes en video’s op je site kunt plaatsen? Absoluut niet!
Bron: Statcounter
Hier zie je de laatste cijfers over internetgebruik in Nederland. We maken weliswaar nog steeds het meest gebruik van de desktop (55%), maar dit aandeel daalt al jaren.
Juist op mobiel en tablet blijven internetsnelheden nog achter. Niemand heeft zin om secondelang op het laden van een pagina te wachten. Bovendien moet je ook betalen voor al die data in je abonnement.
Maar dat is niet het enige. Zelfs als je in jouw sector – bijvoorbeeld de B2B dienstverlening – relatief weinig smartphonebezoekers krijgt, heb je alsnog last van langzame pagina’s. Google rekent je er namelijk keihard op af. In de zoekresultaten zul je lager worden geplaatst.
Wat is AMP precies?
AMP is een afkorting voor Accelerated Mobile Pages – een standaard die Google heeft ontwikkeld om pagina’s sneller te laten laden op mobiele devices. In plaats van de ‘normale’ HTML maak je gebruik van een versimpelde versie die geoptimaliseerd is op snelheid. Ook kun je met AMP geen relatief zware programmeertalen gebruiken zoals Javascript.
Wil je van al je bestaande content omtoveren in AMP, dan heeft dat nogal wat voeten in de aarde. Hier vind je een uitgebreide (technische) handleiding.
Voor bekende contentmanagementsystemen zoals WordPress en Drupal zijn er inmiddels plugins beschikbaar die je helpen om van je bestaande content AMP te maken. Toch moet je ook hierbij niet onderschatten hoeveel tijd dit kost. In deze blog lees je wat er gebeurt als je alleen de AMP WordPress plugin aanzet zonder customisatie.
Voor je AMP implementeert is een goede vraag:
Heb je het eigenlijk wel nodig?
Laten we eens naar de voor- en nadelen kijken.
Voordelen: hogere ranking, handige standaard
Om een snelle website te hebben is AMP geen vereiste, maar het is wel een handige richtlijn. Wanneer je van de standaard gebruikmaakt, sluit je namelijk automatisch allerlei zware vertragende scripts uit.
Met een snelle website help je in de eerste plaats natuurlijk je bezoekers. Zij zullen blij zijn dat je pagina’s razendsnel laden.
Bovendien beloont Google je voor het gebruik van AMP door je website eerder op te nemen in bovenste ‘carrousel’ zoekresultaten. Overigens lijkt dit voorlopig nog vooral voor nieuwssites te gelden.
Nadelen: minder controle, veel werk
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Dat begint er al mee dat je van al je bestaande content ook een AMP-versie moet maken.
Bovendien is het een standaard van Google, wat ook betekent dat je volgens de regels van Google speelt. Binnen AMP is er veel minder ruimte om je pagina’s een eigen look en feel mee te geven.
Ook kon je tot voor kort geen advertenties met tracking cookies op AMP pagina’s plaatsen. Daar is inmiddels verandering in gekomen – AdSense en DoubleClick worden nu ondersteund, platformen van Google.
Scripts van bijvoorbeeld Hotjar om je bezoekersgedrag te meten, kun je ook niet gebruiken met AMP.
Heb ik AMP nodig voor mijn website?
Heb je grote plannen met een nieuws- of blogplatform? Dan kan het een goed idee zijn om AMP te implementeren. Je hebt een duidelijk concurrentievoordeel wanneer je site sneller dan die van anderen laadt. Bovendien heb je een grotere kansen om in de nieuwscarrousel bovenaan de zoekresultatenpagina te worden opgenomen.
Met bijvoorbeeld een webshop of persoonlijke site heeft het implementeren van AMP minder nut. Zonder tijdrovende customisatie verlies je veel van de look-and-feel van je site.
Geen AMP, maar toch een snelle site?
Google heeft de AMP standaard natuurlijk niet voor niets neergezet. Je kunt het ook zien als waarschuwing dat je zonder snelle site bezoekers gaat verliezen en lager in de zoekresultaten komt.
Zorg daarom altijd voor een responsieve mobielvriendelijke site met snelle hosting en goede caching. Geen idee hoe dat allemaal moet? Of geen zin om er heel veel tijd in te steken? Dan kun je bij Jor binnen een dag een goed vindbare, veilig en snelle WordPress site laten maken.
0 reacties