Selecteer een pagina

Wat zijn long tail keywords?

door | jul 22, 2017 | SEO | 0 Reacties

Door middel van SEO (search engine optimization) kun je ervoor zorgen dat je meer bezoekers naar jouw website trekt, waardoor je meer kans hebt op conversie. Met een goede SEO kun je dus geld verdienen! Leg daarbij de nadruk op long tail keywords, een woordenreeks die bij jouw bedrijf hoort en waar veel op wordt gezocht in Google. Veel online marketing specialisten concentreren zich nog steeds op populaire zoekwoorden met hoge bezoekersaantallen, terwijl dat lang niet zo effectief blijkt te zijn. In dit artikel leggen we je uit waarom die long tail keywords zo belangrijk zijn en hoe je deze het beste kunt inzetten.

‘Long tail’ is Engels voor ‘Lange staart’, dat moge duidelijk zijn. Een long tail keyword is dus letterlijk vertaald een sleutelwoord met een staart, oftewel een reeks woorden waar jouw bedrijf, product of dienst online op kan worden gevonden. Ben je bijvoorbeeld een schilder die vooral graag offerte aanvragen voor het schilderen van kozijnen wilt ontvangen? Dan kun je zoekwoorden aangevuld met jouw vestigingsplaats gebruiken, bijvoorbeeld ‘kozijnen schilderen Amsterdam’.

Populaire zoekwoorden niet altijd effectief

SEO is een goede manier om bezoekers naar jouw website te trekken met als doel dat ze gaan converteren. Maar je moet dit wel op de juiste manier doen, anders heeft het geen zin. Bij SEO ligt de nadruk op hoger scoren in zoekmachines als Google, maar als je alleen gebruikmaakt van de populaire zoekwoorden binnen jouw sector en daarmee bezoekers binnenhaalt, is jouw missie nog niet geslaagd.  

Kwaliteit is nog altijd belangrijker dan kwantiteit. Tenminste, wel als je bezoekers wilt die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf, product of dienst. Je missie is immers niet om zoveel mogelijk bezoekers te scoren, je missie is zoveel mogelijk bezoekers scoren die conversies gaan doen (een offerte aanvragen, een artikel uit de webshop kopen etc.).

Long tail keywords scoren op conversie

Stel, je bent een fietsenmaker en wilt SEO inzetten. Het keyword ‘fietsen’ is dan waarschijnlijk het eerste wat in je opkomt. Via de gratis zoekwoordplanner van Google kun je zien hoe populair het is en hoe hoog het zoekvolume is. Conclusie: zeer populair en zeer hoog. Door dit woord krijg je veel bezoekers op je website. Yes!

Maar… ze haken ook weer snel af, waardoor het bouncepercentage stijgt. Dat betekent een slechte score op relevantie binnen Google. Hoe dit allemaal komt? Doordat het keyword te algemeen is. Er komen allerlei bezoekers op jouw website die misschien helemaal niet op zoek zijn naar een fietsenmaker, maar juist naar fietsroutes of wellicht willen ze een nieuwe fiets kopen. Deze bezoekers leveren je dus helemaal niets op.

Je kunt je daarom beter focussen op een long tail keyword, zoals ‘fiets laten repareren’ met de toevoeging van de woonplaats (bijvoorbeeld Amsterdam). Uiteraard zijn er veel minder mensen die zoeken op deze combinatie van woorden, maar deze mensen zijn wel jouw doelgroep en waar je dus omzet uit kunt halen.

longtail keywords

In deze grafiek is te zien dat populaire zoekwoorden (short tail keywords) een groot aantal bezoekers heeft. De minder populaire zoekwoorden (long tail keywords) hebben een lager aantal bezoekers maar meestal wel een betere conversie. Wanneer je je richt op veel long tail keywords kan het totale zoekvolume hoger zijn dan voor de short tail keywords.

Sparren over longtails

In onze blog ‘Focus je op Long Tail Keywords’ gaan we nog dieper op dit onderwerp in. Wil je liever persoonlijk contact en samen sparren over hoe je long tail keywords het beste kunt inzetten en hoe je bezoekers kunt laten converteren? Neem dan contact met ons op, samen komen we er zeker uit!

Leuk om te weten: hoewel de term ‘long tail keyword’ enkelvoud is, wordt dit ook gebruikt bij meervoud. Je kunt het ook een ‘keyphrase’ noemen, maar ‘keyword’ is van toepassing op de complete zoekopdracht.

SEO Wat zijn long tail keywords?