De juiste zoekwoorden helpen om jouw website of webshop beter vindbaar te maken in Google. Dat kan weer leiden tot conversies, waardoor uiteindelijk de omzet wordt verhoogd. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Juist, door er onderzoek naar te doen. Op het World Wide Web zijn diverse handige tools te vinden. In deze blog geven we je tips en tricks om zo’n zoekwoorden onderzoek te doen.
Basis van de SEO-strategie
Om de vindbaarheid te verbeteren, begin je altijd met een zoekwoorden onderzoek. Als je niet weet welke zoekwoorden belangrijk zijn om jouw website of webshop te optimaliseren, mis je een belangrijk deel van de SEO-strategie. Zoekwoorden zijn de woorden die worden gebruikt bij een zoekopdracht in Google of een andere zoekmachine. Als jouw website of webshop niet wordt gevonden op de zoekwoorden die relevant zijn, dan mis je potentiële klanten en bezoekers. Zonde! Doen dus, dat zoekwoorden onderzoek. Het is immers de basis van de SEO-strategie.
Zoekwoordplanner
Je kunt diverse online (gratis) tools gebruiken om jouw zoekwoorden onderzoek te doen. De bekendste is de Zoekwoordplanner van Google AdWords. Door diverse informatie te geven, krijg je allerlei zoekwoorden die voor jouw website of webshop van belang zijn. Deze kun je gebruiken voor AdWords campagnes, maar uiteraard is de lijst met zoekwoorden ook gewoon in te zetten in jouw webteksten en metatags.
Er zijn een aantal factoren die bepalen of een zoekwoord geschikt is voor de verbetering van de vindbaarheid, namelijk het zoekvolume, de relevantie en de concurrentie. We geven je hier een korte uitleg over de diverse factoren:
- Voor het zoekvolume geldt: hoe hoger deze is, hoe hoger het potentiële bereik. Maar ook zoekwoorden met een laag zoekvolume kunnen interessant zijn, bijvoorbeeld in een nichemarkt.
- Daarnaast is relevantie een zeer belangrijke factor, omdat het algoritme van Google zich hier op focust. Is jouw website of webshop interessant bij een zoekopdracht, dan wordt deze in de zoekresultaten getoond en is de kans groter dat bezoekers doorklikken.
- Als laatste dien je rekening te houden met de concurrentie. Websites of webshops met een hoge autoriteit en waardevolle content scoren het beste in Google. Zit er veel verschil tussen de autoriteit van jouw website en dat van je concurrent? Dan is het moeilijker hoog te scoren. (https://www.seoreviewtools.com/website-authority-checker/)
Hoewel de zoekwoordenplanner nog veel gebruikt wordt voor zoekwoorden onderzoek is er ook wel wat kritiek op. Deze zoekwoord planner zou bij voorkeur zoekwoorden voorstellen die zich goed lenen voor Adwords advertenties. Ook het zoekvolume wordt niet betrouwbaar aangegeven. Gebruik deze tools dus echt om ideeën op te doen. Voor een echt grondig zoekwoord onderzoek gebruik je de betaalde tools.
AnswerThePublic
Bij AnswerThePublic krijg je ook snel een gaaf overzicht met allerlei woorden die met jouw opgegeven zoekwoord te maken hebben. Zo kun je heel snel op nieuwe ideeën komen. Deze tool is het proberen waard.
Google Trends
Naast de Zoekwoordplanner kun je ook gebruikmaken van Google Trends. Met deze gratis tool kun je de populariteit van specifieke zoektermen onderzoeken door middel van het zoekvolume. Je kunt segmenteren op een bepaalde periode en op een bepaalde demografische locatie. Via deze tool kun je dus de juiste keuzes maken in zoekwoorden.
Als je bijvoorbeeld een bakkerij hebt, kun je zoekwoorden gebruiken in bepaalde seizoenen die jouw website een boost geven. Denk aan Sinterklaas of Valentijnsdag. Je kunt met Google Trends ook een prognose maken, zo kun je zien wat een zoekwoord je wellicht kan opleveren. Daarnaast kun je zoekwoorden met elkaar vergelijken, zodat je weet op welk woord het meest gezocht wordt.
Betaalde tools
Andere handige tools voor een gedegen zoekwoordenonderzoek zijn SEMrush, en Ahrefs. Deze twee zijn betaalde programma’s, maar je kunt ook een proefabonnement nemen van een aantal credits/dagen. Het voordeel is dat hier wel zoekvolumes worden weergegeven.
Longtail keywords
Kortom; door slim gebruik te maken van zoekwoorden, kun je beter vindbaar in worden Google (en andere zoekmachines). Houd er daarbij rekening mee dat maar liefst 70% van de online zoekopdrachten uit minimaal drie zoekwoorden bestaat. Gebruik daarom de zogenoemde longtail keywords, zodat je nog meer effect haalt uit jouw SEO-strategie! Bij JOR.nl vind je een uitgebreide blog over het gebruik en de effectiviteit van longtail keywords.